tisdag, juni 30, 2009

... i vilken vår hjältinna konstaterar

... att det inte är fullt lika uppfriskande att cykla hemåt... i rusningstrafiken... när varje tungt andetag innebär att man drar ner skitiga gaser och partiklar - a k a luftföroreningar - i lungorna. När jag kommer hem är ansiktet alldeles strävt av smuts., och halsen svider. Hej och hå.

Men skönt är det ändå. Den där ljuvliga känslan av att ha tagit ut sig rejält och så närma sig hemmet och en hägrande kanna kallt vatten och en lång, sval dusch. Ahh... välbefinnande!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad är en skitig gas? Det brukar mina elever också säga. Jag undrar men får aldrig något tillfredställande svar...

dyermaker sa...

Ingen aning, du. Är det inte du som är naturvetaren och ska kunna svara på sådant? Men jag tänker mig att gas från t ex bensinmotorer är skitigare än lustgas. Kan det vara så? :)