lördag, juni 13, 2009

... i vilken vår hjältinna har fullt upp

























Nu har jag vinkat av Johanna, som skulle en liten bit norröver för att hälsa på en kompis. Det har varit så gott att ha henne här, även om vi inte hunnit umgås sådär vansinnigt mycket, kanske. Men så blir det ju när hon spontanbesöker och jag jobbar. Igår var jag dock ledig efter lunch och vi träffades inne i stan för att strosa, fika och kanske också äta något. När vi åkte från våra respektive destinationer sken solen på bägge dessa ställen, men när vi möttes vid Medis stod regnet som spön i backen. Jättekul. Inte minst med tanke på att jag hade lackiga finskor på fötterna... Men de är okej att gå i och jag lyckades undvika de värsta vattenpölarna. Dessutom hade jag ett sådant där litet tjugokronors, klent ihopfällbart paraply i väskan (vuxenpoäng på det!).

Vi strosade runt lite och gick sedan till Multikulti för att fika. Jag sa till Johanna att det är ett alternativt ställe, men inte alternativt på det sättet hon vanligen menar (lila extensions och skyhöga platålackstövlar med massa spännen och sånna goa grajjer). Hon gillade det verligen! Soft afrikansk musik i bakgrunden, anspråkslös men soft inredning och väldigt gott kaffe! Inte minst Toubakaffet som jag beställde in - väldigt svårt att beskriva smaken på det men helt klart värt en liten omväg för att få avnjuta för den nyfikne! För den frisinnade bonnläppen är detta ett klart besökvärt ställe! De säljer dessutom en massa kul skivor och emellanåt har de livemusik.

Efter ett besök på Designtorget åkte vi in till city för att leta upp en affär där Johanna varit tidigare i veckan med en kompis, hittat ett paraply hon blivit kär i men inte köpt. Nu hade hon fått second thoughts så vi traskade dit och hon köpte det. Ser ut som paraplyerna som vampyrerna i A Nightmare Before Christmas har. Toppigt, liksom. Sedan kom vi på att det var sushi vi ville äta till middag, men att det skulle bli ont om tid att laga det hemma så vi tänkte att kanske kan man köpa sushi i Hötorgshallen. Såvitt vi såg kunde man inte det, men det var ändå mysigt att gå runt där en stund, smaka på goda torkade frukter och spekulera i huruvida medresenärerna på tunnelbanan skulle uppskatta om vi köpte varsitt sådant där groteskt stort kungskrabbeben och satt och tuggade i oss på hemvägen.




















Hur eller hur blev det så att vi åkte tillbaka till Medis, käkade sushi där och sedan åkte hem och pustade ut lite innan det var dags för mig att palta på mig varma kläder och åka in till stan för att möta upp med P och sedan dra vidare ut mot Stora Skuggan för att kolla in Olle Ljungström och Neil Young på WTAI. Jag laddade med tights under jeansen, raggsockar i walkingskorna, tröjor i lager på lager, sjal i flera varv om halsen och så vantar och regnrock i väskan. Den senare behövde jag, till all lycka, inte använda men vantarna kom väl till pass någon gång efter midnatt. Det var lite kyligt men inte i närheten av valfri SRF-kväll! Olle körde helt underbara låtar men hade kass medhörning och ljudet ut var också skumt. Ändå härligt att se honom igen! Och sedan var det dags för Neil Young! Ah! Helt underbart! Mer kan jag inte säga; en kanonpremiär för min del, som aldrig sett honom förr. Jag hoppas verkligen att detta inte är sista gången!

Efter konserterna träffade jag som hastigast ihop med ett gäng SRF-kompisar - en del tillresta ända från Umeå! Roligt att ses och småbubbla lite, men sedan var det ganska skönt att dra sig hemåt och så småningom dricka en mugg hett the med Johanna innan det äntligen var dags för horisontalläge.

Inga kommentarer: