söndag, augusti 31, 2008

... i vilken vår hjältinna kämpar mot koman






















GAH! BLEH! URK! Jag föll för frestelsen att köpa ingredienser till en liten, men naggande god, äppelpaj när jag gick till affären för att handla förnödenheter (DN, minimjölk till morrongröten, yoghurt och frukt att ta med till jobbet samt fullkornsspaghettini, aubergine, squash och krossade tomater till ett par middagar). Väl hemma gjorde jag snabbt min favvopajdeg (en klick smör smälts och i denna rörs sedan ner lite socker som får smälta varpå en gnutta bakpulver och vanligt jävla vetemjöl rörs ner tills det blir en klump som lossnar från grytans sidor) och tryckte ut den i min minsta pajform, skivade ner äpplen, strödde över lite socker och kanel och hivade in den i ugnen. Medan pajen stod där och gottade till sig vispade jag ihop en vaniljsås och fixade en balja kaffe.

Nu sitter jag här och är så övermätt att det bubblar i öronen. Måste nog slänga mig på sängen en stund. Jag tar med mig DN, men oddsen att jag ska orka läsa något är inte något vidare...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Haha! vi blev ordentligt "pajmagade" här också...

Jag gjorde en smulvariant... din verkar skoj, har du ett lite med exakt recept?

dyermaker sa...

Egentligen inte... men försök med t ex 100g smör, 1 dl socker, 1 tsk bakpulver och sedan mjöl tills det blir en "klump" som släpper kastrullkanten. Ugnsvärme ca 200-225 och tills äpplena mjuknar. Var uppmärksam på kanten på pajskalet så det inte blir för mörkt, men lite "knäckigt ska det ändå vara! :)

Caesar sa...

Mums! Själv blev det från grunden hemgjord chokladmousse med smak av lite cafe latte till kaffet.

Caligula sa...

Farligt att läsa dina bloggar på fastande mage! Tur att man inte är muslim eftersom Ramadan börjar idag enligt min religionsväggalmanacka! =P