torsdag, februari 12, 2009

... i vilken vår hjältinna barockar

På teven görs reklam för ett program om Johan Helmich Roman aka "den svenska musikens fader". Huruvida han verkligen är det och isåfall för vilken musik ska jag inte gå in på. Och givetvis måste jag surfa runt och kolla lite vad jag hittar. Han var bara 20 när han fick åka till London och spela under bl a Händels ledning. Två fruar överlevde han. Han dog ingen rock'n'rolldöd, precis; cancer i tungan är iofs äckligt nog, tycker jag...
Men hans musik - den är läcker:

Såvitt jag kan minnas har jag dock bara hört hans musik framföras live vid ett tillfälle och det var i Rottneros park 1979, då en snubbe spelade ovanstående stycke på en glastrumpet, från Kosta. Mer svenskt än så blir det kanske inte, om man nu skulle bry sig om sådana saker. Hursomhaver är det tidlöst vackert och hans barockiga komposition funkar lika bra på ett bröllop 2009 som det gjorde 1744 då Adolf Fredrik och Lovisa Ulrika gifte sig.

Inga kommentarer: