torsdag, februari 26, 2009

... i vilken vår hjältinna blir upplyst

Jahaja. Nu kan jag inte ens äta odlad lax längre, med gott miljösamvete. Jag såg Uppdrag granskning igår kväll, om hur det går åt drygt 2 vilda firrar för att odla 1 lax.

Som andra samvetsömma konsumenter trodde jag att det var ett bra val, ur miljösynpunkt, att välja odlad lax (den vanligaste fisken på svenska matbord, numera). Och så visar det sig att haven dammsugs på andra fiskar som mals ner för att bli mat åt... laxarna. Dessa andra fiskar är dessutom inte några direkta skräpfiskar (som iofs också har sin givna plats i ekosystemet), utan vi snackar matfisk - dvs fisk som är helt okej som människoföda utan att behöva ta omvägen om laxmagarna. Exempel på sådana fiskar är sill, blåvitling, makrill, lodda och ansjovis. De jagas... fiskas ut... i några fall har arterna redan kollapsat... och allt detta för att bli... laxfoder. För varje kilo lax som produceras går det åt mer än två kilo annan [mat]fisk, alltså... Det är ju inte så bra med tanke på att i våra hav är redan 90% av alla matfiskar, större än 50 cm, borta. DÄM. DUBBELDÄM.

Jag får nog återgå till att göra som före jul; äta vegetariskt.

Men... bara så ni vet - det är 1 dag kvar, me lovely ones! Det är ändå en positiv sak! ;-)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Som gammal utmanövrerad torskfiskare; krok o garnfiske på östra sidan Öland...kan jag bara berätta att jag o mina arbetskompisar har tjatat om detta rovfiske i tiotals år. Ingen har lyssnat, in gen har hört oss :(

dyermaker sa...

Pelle> Det är för bedrövligt. Vad finns att göra? Finns det någon fisk man kan äta med gott samvete?

Anonym sa...

Hur kom det sig att du gav upp den vegetariska?

dyermaker sa...

saran> God julmat. ;-)Lite lax (!), kroppkakor, sill... sånna goa grejjer... ;-)