tisdag, april 28, 2009

... i vilken vår hjältinna kommer igen

Jag har ingen feber. Alltså åker jag till jobbet, trots att näsa och ögon rinner och huvudet värker. Jag har dock laddat med ett lugnt schema (för mig - mina elever ska få jobba desto mer! ;-)) och en trave pappersnäsdukar. Och träningsväskan får stanna hemma. Jag fixar inte att gymma idag.

Det är mulet ute. Just idag gläder det mig lite. Det är som att det är lite lättare att vara ofrisk om vädret är lite tristare.

Jag började med Sonja Åkesson igår, men det var svårt att hålla ihop tankarna. Hon kräver eftertanke och långsam läsning. Och så kunde jag förstås inte låta bli att tjyvkika lite i Majakovskij, också. I boken Jag! finns också en vettig introduktion till honom med bland annat lite bakgrund till några av hans dikter. Sådant underlättar inte bara läsningen utan också förståelsen. Optimist som jag är tar jag faktiskt med mig den boken som tunnelbaneläsning idag.

Jag slölyssnar på morgonnyheterna på teve. Ungdomar verkar tycka att de behöver pigga upp sitt liv genom intag av... muskot. Öhm... Själv använder jag muskot sedan åratal tillbaka; få saker verkar så upplyftande på exempelvis spenatstuvning och potatismos - och därmed också på mitt liv.

Ha det gott idag, me lovely ones. *snörvel*

Inga kommentarer: