måndag, april 20, 2009

... i vilken vår hjältinna bildat sig













P tipsade mig häromdagen om att Mattias Gardell skulle göra ett författarbesök på Farsta bibliotek. Så jag tog bussen dit, igår eftermiddag, och fick två mycket inspirerande och intressanta timmar! Jag har ju läst boken han pratade om - Tortyrens återkomst - men även för den som inte hade gjort det var föreläsningen troligen mycket givande eftersom han, på ett pedagogiskt och klart logiskt sätt, utvecklade det han berättar om i boken. I all korthet kan sägas att tortyr gjorts laglig av USA i kampen mot terrorismen, och att de därvidlag åsidosatt allt vad genèvekonventioner och human praxis heter. Dessutom har de gjort detta på sedvanligt maktfullkomligt och übermänskligt vis och framställt sig som aktörer i det godas tjänst. Självuppoffrande filantroper hela bunten.







Not.







Men... läs boken, hörni!




















Den är mycket angelägen eftersom den inte alls bara är ute efter att svartmåla amrisarna (varav många inom systemet kraftigt ifrågasatt det som skett) utan vill varna för något mycket allvarligare; i vårt globala samhälle blir en rättspraxis som exempelvis sanktionerar tortyr inte bara ett enskilt lands praxis utan det globala samhällets. Och en av anledningarna till att Guantánamo nu kan stängas är att det inte längre behövs - det finns numera ett "globalt Guantánamo". Syftet med Guantánamo - att bl a visa omvärlden vem som bestämmer och vad som händer med dem som försöker sticka upp - är uppnått. En annan allvarlig sak (som jag skrivit om tidigare) är att alla verkligen inte är lika inför lagen; varför har annars ingen ännu åtalat Rice, Rhumsfield, Cheney m fl för brott mot mänskligheten och krigsförbrytelser?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Även helgen i övrigt har varit najsig. Lördagen bjöd på sol och vindar och en utflykt till Torö och en två timmars promenad längs kusten där. vackert! Och - vilket inte är så vanligt i Stockholms skärgård (om man inte beger sig ut i havsbandet) - en nästan obruten horisontlinje. Bilder kommer ikväll, eftersom jag hade glömt min USB-kabel här på jobbet.
Solen skiner även nu, och vinden är kylig. Arbetskamraterna börjar droppa in, jag ska fylla på mitt kaffe och sedan ska vi ha studiedag. Klockan tre ska jag till tandläkaren... BLEH.

Inga kommentarer: