söndag, april 26, 2009

... i vilken vår hjältinna hunnit med lite av varje

Utflykten till Riksdagshuset var trevlig. Visserligen fick vi vänta lite - vilket en del tycker är frustrerande - men guidningen var koncis och utan några longörer och våra elever fick tillfälle att ställa många bra frågor. Via en titt in i en polishusbil gick vi sedan till en något udda servering - Citykyrkans konditori - för att äta lunch. Efter maten tog vi kaffe ute på balkongen och blev sittande både länge och väl och samtalade om politik och tjejgrejer och allt möjligt. Så småningom skildes vi åt efter att ha ätit glass på Hötorget. Jag drog mig neråt söder eftersom jag skulle träffa P vid Södra Station. När vi sammanstrålat gick vi till Tantolunden och hittade en fin utsiktsplats i solen. Där satt vi och drack god slovakisk öl och småpratade några timmar för att sedan raskt ta oss ner till en indisk restaurang på Ringvägen, där vi serverades några smäktande ragor till den kryddstarka maten. Poorva Express var en ny bekantskap, men ska helt klart upplevas igen!

När vi satt där och hade det gott dök tanken på mera musik upp. Gamla Zodiac Mindwarp skulle spela på Harry B James... Jag erkänner villigt att jag inte lyssnat på dem tidigare (jag hade lite annat för mig på åttitalet...) men är alltid pigg på bra musikupplevelser så vi hastade dit. Vi hade inte behövt göra oss sådan brådska då de inte gick på förrän framåt midnatt, men medan vi väntade hann vi både dricka mer öl och kolla in kända och okända i publiken. Där var mer än ett känt fejs från Sweden Rocksammanhang och några fick sig en kram och andra inte. ZM var roliga och röjiga och jag glömde alldeles bort att jag hade skoskav av mina nya converse...

Plågsamt medveten om det blev jag först när vi kom neråt tunnelbanan, på väg hem, och när vi hoppade av nattbussen för att gå sista biten hem var det tokstopp. Jag fick helt enkelt ta av mig skorna och traska hem i strumplästen... Håhåjaja...

Den sena hemkomsten fick till följd att det blev en ganska rejäl sovmorgon igår och en slow start på dagen. Men så småningom tog vi oss samman och tog picknickgrejerna och promenerade ner till en fin klippa vid sjön där vi tillbringade ett par soliga timmar. Till slut kändes vinden lite väl kylig och då gick vi hem igen och sedan tillbringades kvällen i soffan med allehanda musik. Youtube är en veritabel skattkammare när det gäller musikaliska strövtåg! Vi började med nordindisk musik... hamnade så småningom i Mississippideltats tidiga nittonhundratalsblues... reste framåt i tiden igen via bl a Stevie Ray Vaughan... lyssnade på George Michael och Elton John (jo... det är sant! ;-))... och så småningom avrundade vi fint med en utdragen indisk raga igen...

Att tillbringa en stillsam söndag i solen på sin balkong, i det bästa av sällskap och med en god brunch och DN, är en fin sak. Hela min helg har varit fin. Hoppas er har varit det också, me lovely ones.


4 kommentarer:

ANNAANNA sa...

Skönt liv du verkar ha just nu *smiles* å att flytta till Tokholm såhär precis i vårstarten verkar ha varit en riktigt bra timing.

Jag hoppas du får en lika skön start på den nya veckan som du tycks avsluta den här.


KRAM/ANNA

ps. Du skulle ju sms:a din nya adress... I neeeed it!!!

dyermaker sa...

Ja, det är rätt årstid... verkligen!

Men ni har väl haft fint i din del av landet också, har jag förstått? :)

Justeja... jag smsar den!

*kram*

Anonym sa...

Otroligt bra fikval måste jag säga, i det närmaste lag sydost-proffsigt. ;)

som ovan

dyermaker sa...

Lag sydost> Eller hur? ;-)