fredag, april 03, 2009

... i vilken vår hjältinna blossar

Vi gick ut vid elvatiden och ner mot Mälaren, över ängar och genom ett skogsparti. Solen värmde på ordentligt och jag ångrade att jag var så förståndig i morse och tog varma vinterduffeln, i stället för en vårjacka. Nere vid sjön hittade vi en högt belägen grillplats med fina stockar att sitta och gona oss på, när vi tänt upp för grillningen. Det var otroligt skönt att sitta där och skoja och snacka och känna solen mot ansiktet. Faktum är att jag känner den fortfarande. Ansiktet blossar. Det tar rejält så här på vårkanten och om tillfälle ges ska jag sola lite i helgen också.

Johanna är kvar till imorgon, eller möjligen söndag. Ikväll blir det till att softa och vara allmänt tråkiga, men imorgon ska vi leta upp en solig backe, med lä, och picknicka, tänkte vi. Innan dess tänkte jag springa en runda i skogen. Blött och sankt är det just nu ute i spåret, men jag har bokat tid med mig själv och avser att hålla mitt interna avtal.

På nyheterna är det ett reportage om glasbitar i kyckling och andra livsmedel. Vad är det för puckade sickon som ägnar sig åt sådant? Vad tror de att de ska uppnå med det? Vad finns att vinna? Jefla idioter.

Nu är det helg och jag ska inte tänka mer på jhobbet. Inte förrän på måndag morgon, är tanken. Då ska jag och Marianne börja planeringen av Tema: Stockholm, som ska vara den röda tråden för resten av terminen. Jag har en del idéer själv om vad vi ska se och göra (bl a besöka det gamla fängelsemuséet på Långholmen, i samband med att eleverna läser Brott och straff) men tips emottages tacksamt både av bonnläppar med turistambitioner och av infödingar. Bring it on, bara! Vi ska ju inte bara åka omkring och turista, förstås, utan parallellt med att de lär känna sin stad - och blir stolta över den - ska vi också knyta såväl svenska- ocm engelskaämnet till våra exkursioner. Men den biten kan jag rådda med själv, såvida ni inte har några helt lysande tips i den riktningen också; det emottages givetvis också med glädje!

5 kommentarer:

parlbesatt sa...

Jag lämnade förtielva tips sist du talade om saken och säger inget mer förrän du åtminstone dissat eller hissat de tips du fick.. :)

Det är nån utställning om våld eller ungdomsvåld nånstans men jag missade VAR, annars hade jag tänkt vi skulle gå ihop med dina ungar. Skolungar that is.

ANNAANNA sa...

Bellman, hans texter å visa hur coola de är.

Folk som diktar/rapar/skriver låtar om olika platser i stan.

Besök Riksdagshuset när ni läser Sveriges stadsskick.

Kolla de kungliga slotten (prata kanske om Viktoria och vad hon har för sig, ta med en sån där läskig veckotidning/skvallertantstidning och prata källkritik och trovärdighet)
Besök även Livrustkammaren och kolla alla tuffa grejer som finns där.

Fundera över varför platser/gator etc heter som de gör, låt eleverna leta upp betydelsen av några namn, eller fundera ut själva.

Olof Palmes plats... vad hände, vem gjorde vad och vem var Palme.

Radiohuset... eller TV-huset om något av ställen tar emot besök.

Åk tunnelbananen till någon plats där ingen av eleverna varit...

Havet, landet (besök en lantbrukare, det är ju egentligen nära till landet även om man står mitt i storstan)

Ta dem till en turistbyrå och kolla vad de som jobbar där tycker att de borde se dvs och jämför med vad de sett och vad (utflyktsmål, sevärdigheter etc) de tycker ska symbolisera deras stad.

dyermaker sa...

pärlisen> Dina tidigare idéer är noterade! Återkommer till dem! ;)
annaanna> Mycket bra grejer. Tack!

dyermaker sa...

pärlisen> Nu har jag läst och fnulat på dina förslag. Jag skulle älska varenda ett av dem, men mina killar och tjejer skulle göra uppror, tror jag. De är inte mycket för mysiga fikaställen och röda stugor - möjligen om vi kan gå på Skansen, titta på gamla hus där och smarra våfflor, eller något åt det hållet. Vad gäller guideriet är du som klippt och skuren och det får jag återkomma till. Något särskilt du känner att du skulle kunna guida oss på och som är intressant för ett gäng halvt motvilliga förortsungar? ;)

parlbesatt sa...

Om man får slå ihop röda stugor (jag KRÄVER röda stugor!) och våfflor så kan man åka till Slussen, gå uppför vad gatan nu heter förbi La Mano, titta på utsikten och så gå upp till Norska kyrkan och äta våfflor, EFTER att ha kollat på de röda husena som jag skulle mörda för att få bo i, typ.

Vad haft ovilliga förortsungar kan gilla, ja herregud.. Jag vet inte. Min vill ju inte titta på nåt alls, men hon är lat och så har hon sina skäl att vilja göra annat.

Jag skulle kunna föreslå att gå åt andra hållet från Slussen och ta Monteliuspromenaden, titta på Skinnarviksberget och tala om garvare och förr i tiden och när Söder inte var yuppiefiriat utan den tidens Tensta, typ.

Eller att det är en plats för bögträffar och så kan man prata om Pride som brukar gå strax under, på Hornsgatan, och deras syn på homoäktenskap jada jada.

Så kunde man gå på Hornsgatan som är stans skitigaste gata och knalla ner till... Tanto för lite fika på minigolfen? Ett parti minigolf kan de få spela själva medan vi tar en kaffe och lyssnar på dem bröla tonårsraspigt.. :)

Där ser man över till Liljeholmens industriområde och ser lite kolonistugor och har de lite barnasinne kvar och vågar inför de andra så finns det en linbana och sånt där också.

Allvarligt talat vet jag inte, är man inte road av att vidga sina vyer så faller ju det mesta, och är man det eller kan förmås till det så är ju det mesta spännande. Tänker jag.

Den där utställningen om våld tycker jag man ska gå på. Då kan man antingen gå ut (mitt val) eller åka buss. Och så fika på Babajan, som sagt. Etnografiska som ligger där är himla bra, särskilt om det är en massa ütländsk härkomst-barn, kanske det är nån utställning om nån ungdoms pärons hemland just då.