torsdag, april 03, 2008

... i vilken vår hjältinna har helgkänsla

Det är ju en halv arbetsdag kvar, och ändå känns det redan som lite helgstämning. Dagen blev lång och mycket har hunnits med - inklusive ett par möten, förberedelse för morgondagens nationella prov och en milslång powerwalk på lunchen. Efter arbetsdagens slut blev jag sittande kvar och pratade en lång stund med ett par sköna arbetskamrater. Sedan gick jag ner till byn och handlade lite, gick hem och lagade middag och pratade en stund med sonen, på msn. Det är städat och ljusen är tända. Ska laga mig te om en liten stund.

Jag småkollar på teven lite; ett program som jag tror heter ZappEuropa. Ett inslag handlar om Luton, England, där man misstänker att väldigt många unga flickor tvingas sluta skolan för att ingå arrangerade tvångsäktenskap. Vidrigt är vad det är. En av flickorna skickades till Pakistan för att giftas bort när hon var bara 13 år och fick veta att hon inte fick komma tillbaka till England förrän hon var gravid, vilket blev ungefär ett år senare. Men tro inte att detta är enbart en engelsk företeelse. Ånej, det förekommer i Sverige också. Inte så unga tjejer som 13, kanske, men helt klart i högstadieåldrarna. Det hände bl a en elev på en skola jag tidigare arbetat på. Och även här tycker en del unga tjejer - och deras familjer! - att det här med utbildning inte är så viktigt eftersom tjejerna ändå ska gifta sig så snart de är 15, 16, 17 och sedan bli försörjda av en man. I bästa fall. Jag mår illa när jag tänker på det. Men vad kan man göra när inte ens tjejerna själva verkar reagera?

På jobbet diskuterar vi en resa till Köpenhamn, ett litet gäng. Det lär ska finnas ett fantastiskt konstmuseum söder om Köpenhamn, som heter Arken. Dit tänker vi åka, i stället för Louisiana där de flesta av oss varit mer än en gång. Det kan bli mysigt, även om jag ännu hellre hade sett att vi hade åkt till Stockholm, nu i april, och gått på Moderna och kollat lite annat kul. Men det får jag ordna på egen hand.

Tror jag ska laga det där teet, nu. Och ringa ett samtal...

2 kommentarer:

Kat sa...

Usch ja. Det om något är fruktansvärt hemskt och orättvist. En så förlegad syn på världen. Men om tjejerna själva inte reagerar, nej... då är det inte mycket att göra...

Anonym sa...

inte bara flickor skickas bort för att bli bortgifta. en kompis till min stora ska skickas iväg från sin flickvän här till att giftas bort med en kusin han aldrig sett.

och Shishkebab, det är himla lätt att säga att de borde protestera. har man ett grupptänkande inpräntat i sig sen barnsben, istället för ett individtänkande (om vi nu generaliserar grovt) såsom vi har i Sverige (även om vi också samtidigt omhuldar likformighet) så är det inte gjort på en kafferast att t ex bryta med familjen för att värna om sina egna val... det tror jag inte svenskar födda här av svenska föräldrar heller skulle göra så lätt, när det kommer till andra val och situationer än att bli bortgift.

Fast jag är inte FÖR att gifta bort barn, det menar jag inte, bara att det inte är så svartvitt och enkelt. Dessutom har arrangerade äktenskap ofta bättre livslängd och "resultat" än såna baserade på ett val som gjorts på en mörk krog på fyllan... Det är faktiskt belagt, även om jag inte har statistiken framför mig just.. ;)