tisdag, april 01, 2008

... i vilken vår hjältinna gör något mycket ovanligt och...

... bjuder på en liten Dylan galore såhär på tisdagskvällskanten!

Jag gillar inte Bob Dylan. Jag gör inte det (och det är egentligen Ulf Lundells fel, men det får vi ta en annan gång). Visst, han tog rocklyriken till nya och högre dimensioner - hade det inte varit för honom kanske det fortfarande mest hade sjungits "She loves you, yeah, yeah" och sådant? - och han har skrivit fantastiska låtar. Men jag klarar vanligtvis inte av hans röst. Jag gör bara inte det. Jag älskar många av hans låtar, när de framförs av andra.

Men... det finns undantag, och jag tänkte muntra upp er med några av dem. Här är ett... med många varma minnen, dessutom (tyvärr är det bara en stillbild - men en desto skönare liveupptagning):

Och här en helt underbar till:

Ljuvlig (texten, framför allt - men skön version också!):

Ni män... Underskatta aldrig effekten av att bjuda en kvinna på lite [Bob Dylan]lyrik. Långt efter ni har gått lever texten kvar, i varmt och tacksamt minne bevarad... ;-)

Nu ska jag låta er sova gott, me lovely ones. Medan ni lägger huvudet på kudden låt de här orden följa er...

"To be alone with you
Just you and me

Now won't you tell me true
Ain't that the way it oughta be?

To hold each other tight

The whole night through

Ev'rything is always right

When I'm alone with you.


To be alone with you
At the close of the day

With only you in view

While evening slips away

It only goes to show

That while life's pleasures be few

The only one I know

Is when I'm alone with you.


They say that nighttime is the right time

To be with the one you love

Too many thoughts get in the way in the day

But you're always what I'm thinkin' of
I wish the night were here

Bringin' me all of your charms

When only you are near

To hold me in your arms.


I'll always thank the Lord
When my working day's through

I get my sweet reward
To be alone with you."




























Till dig som fortfarande iglar dig fast i min blogg och gör egna tolkningar:
Nej. Den här texten är inget kryptiskt meddelande till dig. Den handlar öht inte om dig. Faktiskt. Glöm aldrig att i min blogg äger jag tolkningsföreträde.

5 kommentarer:

Muminen sa...

Du får mig bara inte att klicka igång de där videorna, hur gärna du än försöker. ;) Bob Dylan ÄR inte för mig. Han är bäst när han görs av andra. >;^]

Änniwejjz. Det ÄR din blogg. Och du skriver vad du vill, till vem du vill och till vem du inte vill.

Och hej på dig, du som tolkar allt så som det själv dig anbelangar.

dyermaker sa...

Muminen> OK. Your loss. Den mittersta tror jag dock du hade funnit fullt uthärdlig. ;)

Caligula sa...

Dylan borde uppträda på cirkus! Testa själv att sjunga "Lay lady lay" helt genom näsan! ;-9

Anonym sa...

Den där Mooominen verkar vara en sällsynt kulturfientlig personlighet. Tarvar uppsträckning. ;)

dyermaker sa...

Cal> HAHA. Du skulle just hört mig! :D

h a> Sträck på! ;)