söndag, april 27, 2008

... i vilken vår hjältinna helgar vilodagen

Jag har ett mycket ambivalent förhållande till Ulf Lundell. Det jag faktiskt gillar är framförallt hans tidiga grejer och just nu lyssnar jag på den utmärkta Törst och det helt ljuvliga spåret Söndag. En perfekt söndagsförmiddagslåt. På teven, med dämpat ljud, bakar Leyla cupcakes och fast de ser helt superläckra ut känner jag inte det minsta sug efter dem, faktiskt.

Det är ljusgrått mulet ute, men solen kämpar för ett genombrott. Jag har vilodag idag. Ungefär så långt sträcker sig min [obefintliga] religiositet. Jag ska inte, säger inte, träna idag. Faktum är att det är svårt att låta bli. Jag har spring i benen och misstänker att jag har endorfinabstinens. Det jag ska göra är att gå och handla lite grejer till veckan som kommer, och en DN, förstås. Framåt slutet av veckan blir det lite tjejhelg här, och jag ska dra hem lite saker redan idag. Har man ingen bil måste man tänka lite extra på logistiken. ;-)

Annat som ska göras idag är att baka matbröd och så ska jag fortsätta sticka på tröjan (den plommonfärgade i silke-alpacka). Igår gjorde jag klart bakstycket. Nu är det bara ärmarna kvar och jag har satt som mål att göra en färdig idag! Minst. Jag är så sugen på att börja på något nytt, men först ska jag faktiskt göra klart det jag påbörjat. Envis is my middle name.

Jag ska söka ytterligare ett jobb, också, idag. Hittills har jag sökt ett jobb i Växjö, ett i Lund, två i Helsingborg och två i Malmö. Alla utom ett på frigymnasier. Jag står också i kö för bostad i Helsingborg och Malmö. Visserligen fick jag, i veckan som gick, signaler om att jag nog har mitt arbete kvar här ett läsår till, men... vill jag stanna? Det är frågan. Om jag inte får något av jobben jag sökt har jag ett bra jobb här, en skön och trivsam bostad och några goda vänner så jag sitter knappast i sjön. Men... om ett år befinner jag mig i den situationen att jag måste söka mig vidare. Kan ju vara fiffigt att ligga steget före, tänker jag. Ja... vi får väl se hur det går. Jag oroar mig inte särskilt mycket.

NP: Ulf Lundell - Jag vill ha ett lejon. Det är lite av en Lundelldag idag, helt enkelt. Senare blir det nog en Kinksdag! Jag såg dem på Sixties på SVT1 igårkväll. Ett av de där banden jag bara älskar - och eftersom mina Kinksplattor blev kvar hos barnens far har jag nu officiellt brutit köpstoppet och beställt en dubbel samlingsplatta. Till att börja med. Några böcker, svarta toppar eller jeanskjolar har dock inte inhandlats...

Nej... nu har jag haft en riktigt lång och lat och inte alls alert förmiddag.
Dags att ta tag i dagen, me lovely ones!















(En annan snok, dårå...)

PS. Ännu ett vårtecken: på gårdagens PW-mil mötte jag en snok. Den låg tvärs över skogsvägen och huffade och puffade sig när jag försökte ta en riktig närbild med mobilkameran. Bilden blev givetvis skitkass. Varför, O Varför har jag aldrig med mig kameran när jag är ute? *muttrar*

Inga kommentarer: