måndag, april 28, 2008

... i vilken vår hjältinna blir informerad














(Taggtråd i Stutthof...)
Idag var det info om Polenresan. Eftersom det tidigare inte varit aktuellt för mig att resa, har jag fetignorerat all info i den vägen, tidigare. Idag var det dags att ta reda på vad jag behöver veta. Vad jag nu vet är att det blir ett mycket späckat program, men jag tror det blir bra. Buss till Ystad, färja till Swinoujscie, nattåg till Krakow, frukost, utflykt, lunch, saltgruvor, middag, kvällsröj, sova (?), heldag i Auschwitz-Birkenau, middag, tidsfördriv, nattåg till Swinoujscie, väntan på färja till Ystad, buss hem till Emmaboda... GAH... Men... det blir BRA. Bara en sådan detalj som att alla lärare får enkelrum på hotellet i Krakow. Skönt att slippa dela med någon som snarkar, gör morgongymnastik eller vill prata halva natten. Mycket skönt. Jag vet också att alla måltider är inkluderade och att man får fotografera även i Auschwitz. Jag ska ta med min Nikon. Och när jag åker hem ska jag köpa upp mig på lite god whisky. Detta låter mycket världsligt - och det är det också - men jag tror att besöket kommer att bli mycket intressant. Jag hoppas bara att intrycken inte försvinner i allt praktiskt runtomkring.

Jag har tidigare besökt det betydligt mindre lägret i Stutthof, några mil öster om Gdansk, och det gjorde starkt intryck på mig. Tyvärr sägs det om Auschwitz att där ofta är så många besökare och sådan ruljangs att det mer är som en makaber temapark än en plats för eftertanke och kontemplation. När jag var i Stutthof var det eftersäsong, jag kom dit ett par timmar innan stängningdags en vardagseftermiddag och var i princip ensam i hela lägret. Att gå där tyst och liksom bara ta in...

I övrigt har dagens bara rusat förbi och det återstår en arbetsdag den här veckan. Nästa vecka har jag tre undervisningsdagar, en studiedag i Lund och en ledig dag i Helsingborg. Veckan därpå jobbar jag måndagen, är i Polen resten av veckan, sedan två hela jobbveckor, en helt ledig vecka (SRF-veckan) och sedan avslutningsveckan. Hur ska jag hinna allt som jag tänkt? Huff...

Inga kommentarer: