söndag, april 06, 2008

... i vilken vår hjältinna är glömsk

Jag glömde en sak från igår: jag såg årets första huggorm. Den låg där helt stilla och såg så vacker ut men när jag petade lite på den förstod jag att den var död. Tyvärr.

Idag har jag hunnit med en powerwalkrunda, hunnit handla veckans luncher (yoghurt och frukt) och DN. Nu blir det en kanna Blue Java, soffan, kuddar, katt, filt och en film.

Här kommer ett av mina favoritcitat, och för en gång skull är det inte Frank Zappa som sagt det:

"Man vill bli älskad,
i brist därpå beundrad,
i brist därpå fruktad,
i brist därpå avskydd och föraktad.
Man vill ingiva människorna någon slags känsla.
Själen ryser inför tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst."

(Hjalmar Söderberg, ur Doktor Glas)

Hang in there, me lovely ones!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är också ett av mina favoritcitat! Mycket träffande, uppriktigt och mänskligt..

Anonym sa...

Hjalmar rular och har alltid gjort det. Tänkte på dig när jag tittade på mina omålade muggar och fundilurade på om jag skulle pracka på dig en BLÅ och alltså icke-svart mugg där det skulle så BLÅ java. :) Annars tänker jag mig göra grå muggar där det står En grå mugg och på baksidan Ingen grå dag.

dyermaker sa...

Åh, vajlan... Pracka PÅ, bara!

Caligula sa...

Älskar det citatet. Sträckläste "Doktor Glas" 1995 och tyckte att den var både bra och hemsk. Kan man se på ett barns ögon att denna år "ond"? Hörde citatet igen på lärarutbildningen, lite omgjort: "Alla vill bli älskade. I brist på det respekterade. I brist på det fruktade. I brist på det hatade". Vilket är ganska snarlikt kejsar Tiberius uttalande: "Må de hata mig, blott de frukta mig..." Jag förstår det hela: hellre synlig till vilket pris som helst än osynliggjord. Och det gör mig rädd gör mig själv...