lördag, maj 03, 2008

... i vilken vår hjältinna tänker om kravlöshet

Lördag kväll. Än är helgen inte slut, men eftersom det liksom varit fredag (åtminstone kändes ju onsdagen så) och söndag (1 maj) och fredag igen och sedan lördag så börjar dagarna flyta ihop och jag tappar lite riktning. Men det gör ju inget. Tids nog hittar jag den igen. Måtte jag också hitta min midja som verkar ha försvunnit efter ett par dygns hängande med mina home girls och ett frekvent ätande av rätt onyttig (men ack så god!) mat och förtärande av alkoholhaltiga och kaloribemängda drycker. Det är tur att jag ändå hållt fast vid min träningsrutin - annars hade jag fått leta borta vid midsommar, typ.

I torsdags eftermiddag kom alltså först Matilda och Johanna och en stund senare Bästaste A och Rara J. Vi åt lasagne och - trots väldigt goda föresatser att inte - drack vin/öl/cider. Mycket prat och bubbel men också det där som gör att jag aldrig någonsin tycker det blir jobbigt eller besvärligt att ha huset fullt av folk; var och en skötte också sig själv. Vid någon tidpunkt på kvällen satt t ex Johanna vid sin laptop i köket, Bästaste A försökte styra upp min stationära som varit minst sagt dysfunktionell ett tag, jag gjorde inget särskilt, men höll A lite sällskap när hon donade, och Matilda och Rara J satt och pratade i vardagsrummet. Likadant i går. Alla sov så länge de orkade och hade lust. Jag och A var uppe först; satt i köket och drack en massa kaffe och småpratade medan vi slösurfade på varsin bärbar och sent omsider vaknade de andra också till liv. Efter frukost - som varade kanske mellan tio och tolv, nångång - drog jag faktiskt på mig träningskläderna och sprang min 8-kmrunda. Trots att jag helt klart kände att jag nog hade lite alkohol kvar i kroppen lyckades jag göra rundan på 47 minuter! Personbästa! JÄJ! Sedan kom jag hem och duschade och då låg J och slöade i soffan, A på en madrass, Johanna sov fortfarande och Matilda satt och läste.

Frampå eftermiddagen mobiliserade vi oss tillräckligt för att ta en gemensam promenad ner till byn för att bunkra lite mat inför kvällen och så gick vi en liten omväg hem så att inga delar av Emmaboda centrum kunde missas. Det gick rätt fort. Väl hemma återgick alla till sina näringar, även om fokus låg på mitt LAN-liknande köksbord (fyra bärbara som mest), och jag lagade en potatisgratäng med chèvre och vitlök. Krämig och god blev den! Tyvärr svek oss vädret. Vi hade ju tänkt att inte bara grilla ute (vilket vi gjorde) utan också sitta ute och äta och mysa. Men det var råkallt och regn i luften så därav blev intet. Istället blev det mycket glam och skoj vid mitt köksbord.

Antagligen är detta av noll och intet intresse för dig, kära läsare, men anledningen till att jag skriver ner det är att jag älskar dessa kravlösa sammankomster då man bara gör det man har lust med och som faller en in. Jag är så himla glad att jag både har barn och goda vänner som delar denna min utblick på [sällskaps]livet! Visst är det kul med bullersamma fester också (jag ska ju på en sådan nästa helg och jag ser mycket fram emot det!) men en sådan här helg kan ge mig minst lika mycket.

Nu har Bästaste A och Rara J åkt hem, men mina tjejer är kvar. Jag har varit ute och avverkat min powerwalkmil (men midjan är och förblir diffus... hur i glödheta kan man gå upp 18½ kilo på två dagar?) och det var helt underbart! Nyss tog jag ett varv med dammsugaren medan Johanna diskade och nu har Matilda lagat till pizza. Det doftar absolut underbart från köket! Resten av kvällen ska tillbringas liggandes i soffan och fåtöljer, med tända ljus och kanske Dolly Parton på teven. Lagom aktivt... ;-)

Ha en lika skön kväll ni, me lovely ones!

1 kommentar:

pärlbesatt sa...

arton och ett halvt kg kan jag aldrig tänka mig...? vet du hur man får tillbaks dig till readern utan att behöva gå till sidan, skriva in sig och så vidare? det kanske inte går? du kan svara hos mig på lunar, om du vill. puss. hur går det med stalkern då? lugnare?