måndag, maj 12, 2008

... i vilken vår hjältinna är klar















Jag har packat. Det tog 10 minuter och min packning går lätt ner i min minsta ryggsäck. Och den är inte ens full. Innehåll:

- Jeans
- två t-shirts (och ett spaghettilinne, ifall det blir riktigt soligt)
- en luvtröja
- underkläder/strumpor
- en extra handduk (Enligt Liftarens guide till galaxen är man förberedd för vad som komma må, om man medför en handduk på sina resor)
- necessär
- laddare till kamera och mobil
- ett litet hopfällbart paraply

Jag har för avsikt att få ner en 8-koppars ståltermos fylld med kaffe också - så att jag och mentorskollegan Bosse åtminstone klarar oss ner till Ystad. Och på hemvägen knôr jag ner två liter singelmalt.

That's it, tror jag. Och så har jag festivalhandväskan (genrep inför SRF) med mig, innehållande pass, mobiltelefon, plånbok, kamera, sminkväska och annat livsnödvändigt.

Saker jag valt bort är:
- min Nikon D70 (jag tar med den lilla Ixus 50:n, istället)
- mp3spelaren, eftersom den ska laddas via USB-port och laptopen också får stanna hemma
- bok (jag köper kanske en istället)

Dessutom har jag vattnat blommorna. Det var ett tag sen sist, men nu står de sig säkert ett par veckor till. Och länge ska jag ju inte vara borta, då. Och jag har fyllt på kortet. Laddat plånboken med lite zloty som låg och skräpade här.

Program:
Tisdag: Buss till Ystad, färja till Swinouiscjie (reservation för stavningen som jag inte orkar kolla upp) och nattåg till Krakow
Onsdag: inkvartering på centralt beläget hotell, stadsrundvandring, lunch, besök i saltgruvor (det är inte jag som gjort upp programmet, mind you...), middag och antagligen ett jävla röj (på eleverna) på hotellet hela natten
Torsdag: frukost och utcheckning, Auschwitz I, lunch, Auschwitz II/Birkenau, middag på stan (Krakow, tror jag?), nattåg till Swinouijscie (jag testar den stavningsvarianten också)
Fredag: frukost på färjeterminal, 4 timmars väntetid (måtte det bli sol) och sedan färja till Ystad och buss till Emmaboda. Hemma vid midnatt.

Det blir säkert... kul.

Nu ska jag dricka te och slösurfa.
Var rädda om er, me lovely ones. Jag är hemma på fredag kväll (sent) igen.

8 kommentarer:

pärlbesatt sa...

missade hur det kom sig att du ändå åker. har letat men inte hittat nån förklaring.

har du hämtat muggen? tänk om den upplöses i intet annars? då blir jag plessen.

ha en intressant resa! jämfört med Auschwitz är väl t o m där du bor okej höll jag sånär på att skriva men gjorde det inte för det är så osmakligt. felåt.

dyermaker sa...

vajl> Jag åker för att mentorerna till en klass inte vill åka - de tycker att klassen är för jobbig och besvärlig. Detta är den enda hela niondeklass jag jobbat med i år och vi trivs fint med varandra. I min bok är de en riktigt SKÖN klass. Så jag erbjöd mig, helt enkelt. Min mentorskollega Bosse hänger på av samma anledning, typ.
Jag tror också att det kan bli ett intressant besök.
Dessutom får jag tillräckligt mer komptid för att kunna åka på Sweden Rock med bibehållen lön...

Muggen... FANFANFAN... Jag VISSTE att det var npgot jag missat att ordna idag. :-(

dyermaker sa...

npgot=något

dyermaker sa...

vajl> Här är beslutslänken: http://welldyermaker.blogspot.com/2008/04/i-vilken-vr-hjltinna-skriver-dagbok_1359.html Längst ner i inlägget.

Anonym sa...

Åh, men det blir nog en upplevelse i alla fall. Såvida du inte redan besökt Auschwitz vill säga.

Ha det fint därborta!

Caligula sa...

Jag tycker att saltgruvor låter kul! Om man inte ska krypa genom trånga fuktiga gångar och annat en klaustrofob drömmer mardrömmar om! Ni får sjunga dvärgarnas sång! =)

Auschwitz är ju ett hemskt ämne, hoppas att ni får en glad resa ändå med fin sammanhållning!

Silke sa...

Swinojuscie :-)

CountessJohanna sa...

HAVE FUN!!! :D
Dock tycker jag du borde tagit med Nikon, hade blivit kick ass bilder med den ;)
Puss!