söndag, november 18, 2007

... i vilken vår hjältinna slackar i soffan













Jag har fyllt min söndag med skrivande, samtal med Lillmysen och med Johanna, fulkopiering av lite korta filmer, en promenad i dimma, soppkok, brödbak och tvätt. Kvällen har jag tillbringat i soffan med Jindabyne, stickning, dator och lite kuddar.

Dokument inifrån handlade det om skolan. Igen. Det mesta verkar handla om skolan, nu. Programmet tog upp hur de elever reagerar, som får stryk hemma. Att de tar ut det i skolan, på dem de kan ta ut det på; lärare och kamrater. Inget nytt, men likafullt väldigt sorgligt. Jag har sett det själv; elever som ertappas med fusk på ett prov (inte på min nuvarande skola, mind you!) men får panik när man ska ringa hem och prata om det, eftersom de får stryk då. Och... får de inte godkänt på prov får de också stryk. Alltså fuskar de. Och hoppas på att inte ertappas... Snacka om en lose-lose situation...

Jag surfade runt lite och kollade iPods idag. Jag tror jag får tillbaka en substantiell summa pengar, på skatten, snart, och skulle vilja glädja mina barn lite extra. OM det blir affär blir det varsin iPod Nano (8GB) till de "stora" tjejerna och en Classic (80 GB) till den "lilla". Lillebroren får andra grejer. Från mig efter förmåga till var och en efter behov, för att travestera Marx.

Jag vet... jag borde nog skrivit klart brevet till min nya chef, men... orka. Jag får ta det imorgon kväll, efter utvecklingssamtalen, istället. Nu ska jag plocka ihop mina grejer och krypa ner under täcket och läsa en liten stund. Imorgon är åter en dag.

1 kommentar:

Anonym sa...

köp en massa lyktor av mig o ställ i fikarummet så blir det najsigare! :D på tal om att göra av med pengar alltså..