torsdag, november 01, 2007

... i vilken vår hjältinna gör så lite som möjligt

NU är det höstlov även för mig. I skolans nyhetsbrev stod det att vecka 44 innebar en välkommen höstlovsvila för såväl elever som lärare. Jo, tjena... Vi har jobbat tre dagar den här veckan (fast jag hade ju tagit ledigt i måndags, dårå) och igårkväll satt jag till sentsentsent med en powerpointpresentation som jag ska köra för 9B på tisdag. Bilder, lämplig bakgrundsmusik och eventuellt en berättarröst också. Om jag får mikrofonen att sluta knastra. Det lär bli att jag jobbar med den idag också. Eller imorgon. Jag får se. Den ska iaf vara klar till på tisdag.

Jag känner mig inte trött så länge jobbet pågår, men idag när jag vaknade kände jag hur oerhört väl jag behöver den här ledigheten, ändå. Jag hade nog behövt några dagar till, men det får anstå till jul. Till dess ska jag sätta ihop en presentation till (industriella revolutionen - hur gör man den intressant och nyfikenhetsväckande för en sjundeklass?) så att jag sedan kan ta jullov utan att ägna vårterminen en enda tanke. Vi får se hur det blir med den saken; jag ska ju hinna skriva bedömningar för mina sjuor först, ha utvecklingssamtal med mina mentorselever, betygssamtal med de elever jag undervisar i åttan och nian, samt sätta betyg på desamma. Det här är en intensiv tid på året, men samtidigt tycker jag det är så himla kul. Jag hör till de privilegierade som faktiskt får jobba med det jag gillar!

Och igår - på sista kompetensutvecklingsdagen - fick jag en ny spännande öppning; jag fick kontakt med en kvinna som jobbar på Vilhelm Mobergsgymnasiet här och som, när hon fick veta vilken behörighet jag har, direkt gav mig namnet på sin rektor och - å det kraftigaste - uppmanade mig att snarast besöka honom och ställa mina tjänster (professional, that is...) till förfogande.
- Det är ju bara 60-plussiga karlar som har religion och historia hos oss, sa hon. Och jag tjatar dagligen på min chef att han måste förse mig med kvinnliga kollegor!

Hon behöver inte tjata på mig, dock. På måndag ska jag kila ner på gymnasiet och prata med honom! Inte så att jag har för avsikt att sluta på mitt nuvarande jobb, men dels är jag ju helt klart kalibrerad för lite äldre elever och dels så kommer jag garanterat att bli övertalig snart. Kanske redan nästa läsår, eftersom elevkullarna minskar drastiskt framöver och jag är en av de senast anställda. Blir jag inte av med jobbet helt, så kanske jag kan få kompletterande timmar på gymnasiet. Dessutom är det bättre betalt att jobba på gymnasiet. Tänk om jag skulle kunna jobba t ex 80-85% med samma lön jag har nu? *drömmer*
Håll tummarna för mig!

Idag gör jag så lite som möjligt, men det är egentligen inte möjligt för mig att göra väldigt lite. Alltså har jag tvättstugan, har skrivit två väldigt viktiga mejl till två väldigt viktiga vänner, dricker kaffe en masse, bäddar rent, städar badrummet (lika bra att göra eftersom jag ju ändå tvättar alla textilier där), lagar en hälsosoam middag (varm sallad på röd quinoa, grönsaker och supermager wienerkorv - korven är en tillgift för en mig närstående carnivor, själv kunde jag klara mig utan den), tänker mycket, skriver en del, läser två bra böcker och vid femtiden är det dags för powerwalk och dito yoga.

Förresten: Är det någon av er, värderade läsare och vänner, som vet 1. var man kan hitta en bra stickbeskrivning på en luvtröja i vuxenstorlek M/L (gärna på nätet) och 2. en vettig garnbutik på nätet för införskaffande av material till densamma? Jag blev så inspirerad av en stickande granne på tåget, i fredags, att jag ska tillverka en reggaetröja till min son. Till att börja med.

Nu ska jag skynda mig att fortsätta med att göra "ingenting".

Jag önskar er en fortsatt underbar novembertorsdag!

3 kommentarer:

pärlbesatt sa...

1. jag ska hålla alla tummar o mer därtill för att du får ett jobb där du slipper de besvär det är på ditt nuvarande, såklart! underbart att få lite cred bara så där! 2. kaffe triggar blodsockerprylar, värt att tänka på när man försöker äta bättre. liiiite har jag ändå lärt mig av den förfärliga Skipperskan. igår var det förresten en högintressant diskussion här hemma, om ätande av kött, mänsklig "överhöghet", etisk djurhållning osv. 3. jag kan noll om stickning, men tala med cene eller ferkel på bappelsinen! de kan det mesta! 4. jag är lite diagnos-hysterisk idag, ska strax på möte. kan inte samla tankarna kring annat, du vet vad. 5. puss.

pärlbesatt sa...

äsch, jag glömde. går det inte att läsa Fogelström med glina som ska läsa om Spinning Jenny o sånt? han är lättläst o då får man kunskap "gratis" tänkte jag. kanske orealistiskt.. annars se nån bra filmatisering av nån Dickens-roman?

sen skulle jag säga att cene är kyrkoaktiv, kanske t o m präst to be, så du kan säkert prata annat med henne än stickning. väl bekomme!

dyermaker sa...

Fogelström! Men... du är inte bara pärlbesatt... du är en PÄRLA hela du! Tack för DEN inputen!