onsdag, november 21, 2007

... i vilken vår hjältinna tappar målföret (nästan)

Vafan..?

Jag sitter här i min soffa och slökollar på teven. På tvåan har en ny programserie börjat; Frufritt heter den. Vad är detta? Jag kollar upp på SVT:s hemsida. Där kan man bl a läsa att samebyns kvinnor åker till Kenya i 10 dagar "och männen blir kvar med jobb, barn och hushållsarbete". Eh..? Jaha..? Och..? Vad är grejen med det? I vilket århundrade lever programmakarna? För att inte tala om SVT:s ledning? Hallå - detta är public service; till detta går alltså min skatt och min samvetsgrant betalda teveavgift? TIO dagar... Vi snackar inte tio VECKOR, eller MÅNADER utan tio DAGAR. Menar de på fullt allvar att män generellt är så ojämställda, för att inte säga inkompetenta, så att det blir "humor [...] och komplikationer" när de ska klara sig själva och ungarna i TIO DAGAR..? Jag skulle kunna bli förbannad för mindre, men väljer hellre att skratta åt skiten. Och zappa över till något annat. Bra karl reder sig själv - oavsett om det handlar om tio dagar eller tio månader.

Visst finns det en del män som påstår sig inte klara sig själva, och det finns dessutom de som inte gör det - och det får stå för dem. De är en sorglig hop, som inte vill försöka ta ansvar för sig själva (för det är det det handlar om - och inget annat). Men jag tror faktiskt att de är en utdöende art (vilket jag tackar för) och jag kan inte se vitsen med att göra ett program som Frufritt, faktiskt, som cementerar gamla mönster och roller. Kvinnor ska inte vara oundgängliga i hemmet, lika lite som män ska vara undgängliga.

Såklart är det så att jämlikhet inte främst handlar om vem som gör vad hemma, utan fastmer om inställningar och attityder, men... detta behöver ju manifesteras i ett så rättvist ansvarstagande som det bara är möjligt. Tycker jag. Vad tycker du?

1 kommentar:

Anonym sa...

klara sig tio! dagar själv? Då hade jag svultit ihjäl precis som katten och hunden och alla krukväxter hade dött ... å vafan gör man av alla tomma pizzakartonger om man skulle komma på att äta.
det finns många hemligheter i ett kök ...
När jag öppnade en garderob häromdan hittade jag en konstig sak som jag aldrig sett innan... jag frågade min fru vad det var och hon sa att det kallas dammsugare. Fan va skit de kommer på nuförtiden
RAZOR