tisdag, november 13, 2007

... i vilken vår hjältinna firar 100

Inlägg, alltså. Inte år...

När jag låg i min säng igårkväll, och var på väg att somna började jag fundera på ord. Ords betydelse. Hur samma ord kan få olika innebörd beroende på vilka konnotationer mottagaren har. Hur samma ord - eller ordföljd - kan få så totalt skilda betydelser beroende på hur jag sänder ut dem.

Smaka på det här:

Jag vill leva nu.
Jag vill leva nu.
Jag vill leva nu.
Jag vill leva nu.

Skillnad, eller hur?

Jag blev helt enkelt tvungen att kliva upp ur sängen för att skriva ner tanken så att jag kunde släppa den, för stunden. (Vanligen har jag något att skriva på, vid sängen, men anteckningsboken hade fått ben.)

En annan sak jag funderade på var hur en och samma känslo- eller livslägesbeskrivning kan betyda något synnerligen positivt för mig och något synnerligen negativt för någon annan (och dessutom allt däremellan för andra...). Exempel:

Jag är kåt på livet. Beskriver det en rastlös själ på rymmen från sig själv eller någon som anser sig vilja ha ut det mesta och det bästa av det enda liv som - såvitt jag vet - erbjuds?

Jag har många bollar i luften.
Jag har många järn i elden.


Är detta en person som har svårt att hålla sig till en sak, som fyller sina tomrum med innehåll av rädsla för att fejsa just sina... rädslor? Eller är det någon som brinner för många saker, som är intresserad, engagerad, vill bidra med så mycket hon kan i så många avseenden som möjligt och som vill leva fullt ut? Och som dessutom tycker om att kunna utnyttja sin simultankapacitet?


"A mind is like a parachute. It doesn't work if it's not open."
Jäklars vad rätt han hade, Frank Zappa.




Allt är inte vad det verkar att vara.


"A mind is like a parachute. It doesn't work if it's not open."

2 kommentarer:

Anonym sa...

oj vilken igenkänning, än en gång!! :)

angående "Är detta en person som har svårt att hålla sig till en sak, som fyller sina tomrum med innehåll av rädsla för att fejsa just sina... rädslor? Eller är det någon som brinner för många saker, som är intresserad, engagerad, vill bidra med så mycket hon kan i så många avseenden som möjligt och som vill leva fullt ut? Och som dessutom tycker om att kunna utnyttja sin simultankapacitet?"


skulle jag vilja säga BÅDA! Kanske inte i alla fall och hela tiden, men jag tror att det är svårt att särskilja medaljens fram- och baksida. Så, nu måste jag iväg o laga mat i huset. kram!!

Anonym sa...

å jäklar va hon har rätt i allt hon skriver
/Dee