tisdag, juni 17, 2008

... i vilken vår hjältinna lägger in

Idag, för några timmar sedan, lämnade jag mitt jobb för att inte återvända på exakt åtta veckor! WOHOO!

Till festen på midsommarafton är det lite knyt som gäller. Dels ska var och en ta med någon god sillinläggning och dels något tillbehör till det grillade. Som grilltillbehör gör jag en tabbouleh på en rejäl kvast bladpersilja, finhackad lök, finhackade tomater och bulgur. Ovanpå det pressar jag några citroner och häller en slatt olivolja och några nypor flingsalt. Rör om och låter det hela stå till sig.

Sillen tänkte jag vara lite djärv med och - för första gången, tror jag? - göra en inläggning istället för att köpa färdigt. Jag älskar sillinläggningar i alla varianter men den här - som jag hittade i DN i söndags - lät extra somrig:

Primörsill
400-450 g urvattnade sillfiléer
4 cm rättika
12 rädisor
3 salladslökar
6 gröna sparrisar
Bladpersilja
Lag:
2 dl ättiksprit (12%)
4 dl strösocker
6 dl vatten
20 svartpepparkorn
10 kryddpepparkorn

Skölj rättika, rädisor, salladslök och sparris och skär dem i mindre bitar.
Koka upp ingredienserna till lagen. Lägg i primörerna. Ta av från värmen och låt kallna.
Skär sillen i gaffelbitar. Varva persilja, sill och grönsaker. Häll på den kalla lagen och låt stå minst ett dygn.

Rättika fick jag inte tag i, så jag bytte ut det mot några slantar färsk pepparrot, och jag var nog inte noggrann med proportionerna. Men lagen smakade som den skulle och vackert blev det:

















Nu återstår det att se om det smakar gott också. Men det gör det nog... :-) Annars får man väl skölja ner det med ett par extra kryddiga snapsar!

Och... ett GRATTIS till vajlan och hennes man! Han har efter mer än lovligt av sorger och bedrövelser och byråkratiska jävelskapslongörer änteligen fått sitt uppehållstillstånd! VARM KRAM till dig och B, vajlan!

4 kommentarer:

Caligula sa...

Mums! Sill ska det va i midsommar! =P

ANNA sa...

Ville bara tala om att nu är jag här.

KRAAAAM!!!

dyermaker sa...

Välkommen, Anna!

Anonym sa...

hett tips: släng ner lite paprikapulver i tabboulehn också!