söndag, september 02, 2007

... i vilken vår hjältinna funderar på inre harmoni



















För att hitta den där balansen som jag kan känna behov av har jag anmält mig till en kurs i poweryoga. I första hand tänkte jag ju att det skulle vara ett skönt komplement till konditions- och styrketräning (och det blir det ju!) men jag känner mer och mer att jag också har andra förhoppningar. Förhoppningar om att hitta ett sätt att varva ner, stanna upp och känna mer inåt. I många år har jag haft så starkt fokus på att få så mycket praktiska utåtsaker att fungera att jag nu vill göra precis tvärtom; låta utåtsakerna sköta sig själva mer och istället försöka tänka, reflektera och begrunda mer. Finna någon sorts inre harmoni i mig själv. Visst är jag på väg, men det är en lång väg att gå...

Dagen har dock varit lugn och harmonisk. Vi sov länge (efter en stilla och fin kväll med lite filmtittande, tända ljus och sedan Weeping Willows i högtalarna) och efter en mjuk start på dagen med kaffedrickande i soffan och höjdhopp på teven samt brödbak gick vi den där sköna promenaden. När vi kom hem lagade jag middag. Idag blev det torskfilé under ett bladspenattäcke, och så ris och en blandad sallad till det. Eftersom ugnen ändå var varm letade jag upp ett smalt muffinsrecept, på nätet, och vispade ihop några till eftermiddagskaffet. Goda, blev de! Och vackra:













Receptet följer här:

Smala muffins med kanel (8 st)
1 3/4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
½ tsk salt
3/4 dl strösocker
1 ägg
3/4 dl minimjölk

garnering:
1 msk strösocker
½ tsk mald kanel

Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker, salt och strösocker. Vispa i ägg och mjölk till en slät smet. Klicka smeten i muffinsformarna. Grädda dem i ugnen på 175 grader tills de har fått fin färg och är genomgräddade (8-10 min).
Blanda socker och kanel på en liten tallrik. Pensla muffinsarna med lite vatten och doppa dem i socker och kanelblandningen. Energiinnehåll: 95 kcal/st.

Enjoy!

Så ringde sonen en stund och ville prata och berätta att han nu packat in sina prylar i bilen och var på väg norrut, destination Hemsedal. Han låter så glad och uppåt och när jag sedan pratar med Johanna via msn så låter hon också glad, om än en smula bakis. Hon flyttar också idag, till en egen lägenhet ganska centralt i Falkenberg. Hon och lilla söta kattungen Fenriz. Om ett par veckor ska vi åka och hälsa på henne. Jag toklängtar! Dessutom längtar jag faktiskt till Falkenberg. Inte så att jag längtar tillbaka, nejnejnej, jag vill inte bo där igen. Men... jag saknar staden, promenaden längs med ån och jag saknar stränderna och havet! Jag hoppas vädret är fint när vi åker dit, så att vi kan göra en liten repris på vår sköna myshelg från förra året, vid den tiden.

Nu ska vi dricka Maxwell House och mumsa i oss några muffins. Imorgon är åter en dag och jag tror, tänker och vill att den ska bli ljus och bra, för oss båda. Det ska den bli! Jag bestämmer det!

Inga kommentarer: