lördag, september 29, 2007

... i vilken vår hjältinna leker med dockor

Nej, jag har inte gått i barndom. Det lär väl förhoppningsvis dröja ett tag till. Men igår fick jag en födelsedagsprickasent i förskott; en Jimidocka, från den klassiska spelningen på Woodstock, 1969. Så i eftermiddags pysslade jag - med viss hjälp - ihop dockans tillbehör i form av en Fender, wahwahpedaler, sladdar och de små marshallstackarna (Ni vet väl vilka det är mest synd om på scenen? ;-))... Resultatet blev såhär:

















Fin, va'? ;-)

Dagen började annars med en ganska tidig uppstigning (jo - att gå upp en kvart över åtta en lördag är tidigt...) och efter ett par glas vatten och en mugg kaffe drog jag på skorna och gav mig ut på en powerwalkrunda där jag halvvägs slank in på gymmet för ett Nautiluspass och sedan powerwalkade (bedrövligt svengelskt uttryck...) hem och åt en tallrik gröt. Efter en välbehövlig dusch blev det en snabb runda inom bibblan för att återlämna några böcker och plocka upp en bok jag beställt (och som bibblan bestämde sig för att köpa in i stället för att fjärrlåna), nämligen Annica Dahlströms Könet sitter i hjärnan. Jag har än så länge bara hunnit läsa förordet, men det ska bli intressant läsning - hennes synpunkter är ju en smula kontroversiella i vissa läger. Spännande att se vad hon säger och hur hon stöder sina tankar!

Efter bibblan fick det bli en slät kopp kaffe på Konditori Fenix och när jag kom hem tyckte jag mig höra små gläfsanden och morranden under skohyllan i hallen, så det vara bara att plocka fram dammsugaren och börja jaga dammråttorna. De var ovanligt stora och aggressiva idag och ändå är det inte många dagar sedan sist.

Här har också hunnits med en mysig fika i hemmets lugna vrå, med Marita och Ulf och sedan en timmes rask långpromenad. Mot slutet gick det extra snabbt eftersom regnet började falla. Tusan vad jag har energi! Imorgon ska jag - insha'Allah - gå min längsta runda - den som är en mil lång! Mp3-spelaren är laddad och det är jag också!

Och så ska jag göra mig ett linne. Eller... inte göra själva linnet... men sätta dit en fin text. Förr hade jag en tröja där jag skrivit med silverfluffpenna: Most people wouldn't know good music if it came up and bit them in the ass (givetvis ett Zappa-citat). Den har jag vuxit ur - fast åt andra hållet... - och kanske ska jag sätta dit den texten? Eller den här: I have a black belt in common sense - som en reaktion på alla "jag är söt"/glamour/Brat-girl/Idol-tröjor som folk kan med att inte bara betala pengar för utan dessutom ha sig. Jag funderar på att göra tröjor med liknande budskap och ge mina tjejer i julklapp, också. Sonens julklapp är redan inhandlad, efter ett hett tips från honom själv... Visst är det en smula tidigt att börja tänka på julen men samtidigt skönt att slippa en massa stress...

... och apropå att göra saker... Sötaste I: kolla vilket najsigt halsband jag köpte på Indiska igår!













Det är ganska långt och håller 18 st små "amuletter" med hinduiska gudabilder på. Kostade typ 78 kronor och kanske kan vara något att köpa för att bryta ner till många halsband, mobilblingblingar, bokmärken etc, istället? Jag ska använda mitt, men tänkte direkt på dig när jag köpte det! Jag funderar på att öppna det, korta det lite, sätta i något lås och använda det som ett löst skärp, kanske. Skulle kunna vara väldigt snyggt till en slät, svart klänning eller top. Eller så använder jag det som det är! (Panduro gick jag aldrig in på - det får bli en annan gång.)













Nu är det lördagskväll och jag har nyss druckit kaffe och knaprat i mig ett par bitar 85%-ig choklad till det. Gott! Regnet smattrar mot fönstren men härinne lyser värmeljusen och det är varmt och gosigt.

Tjingeling!

1 kommentar:

pärlbesatt sa...

jag har sett det och blivit förbannad för att de korpat min idé!! :)

och igår när jag såg indiska filmen blev jag lite tagen av min egna fundering över varför de visade Sarasvati och Durga-figurer så frikostigt...

sen talade regissören om det och då kände jag mig lite extra bildad, det satt fint som fan. haha. tönt.

på tal om pärlor har jag tänkt på en sak. titta på pärlsidan så ser du vad jag tänkt på.