tisdag, september 11, 2007

... i vilken vår hjältinna blivit inspekterad













(Gula höstblommor och ett bi, vid Törsbogården)

Just när jag konstaterat att VHS-spelaren var trasig i 201:an och att jag fick kasta om min planering för 9B:s religionstimmar idag och köra lite repetition inför torsdagens prov - och visa filmen i 406:an efter lunch - knackade det på dörren till klassrummet och ett ampert, blont fruntimmer klev in och presenterade sig såsom varande från Skolverket. Hon berättade att de inspekterar Sveriges alla skolor och den här veckan är det Bjurbäcksskolans tur. Det var ingen direkt överraskning; alla vet ju att de är här och att de skulle ägna tisdagsförmiddagen åt "verksamhetsbesök", men jag begriper inte vad hon/de anser sig få ut av att sitta och spana en kvart i ett klassrum för att sedan gå till nästa. Eftersom jag planerat för först ett 60-minuterspass (film + diskussion) och sedan låta repetitionspasset vara 40 minuter blev det ju en del tid över mot slutet av lektionen. Just när jag lyckats få tyst på snackepåsarna (just i den här klassen är de väldigt snackiga. Roliga och smarta, men... snackiga) och sa att jag tänkte släppa dem tidigare mot att jag får tillbaka den stunden nästa arbetsområde då vi ska se en film som kommer att ta lite extra lektionstid, så öppnade hon dörren och kom min igen. Osis för henne, då. Hehe.

Jag funderar på att nämna för min rektor exakt hur trist det är att bli inspekterad och inte kunna leverera en vanlig, bra lektion utan någon jämrans halvmesyr för att vi - som vanligt - inte har funderande arbetsredskap...

Efter lunch (då Skolverket bedrev elevintervjuer) såg vi filmen om att vara jude i Sverige idag och sipåfan om det inte blev tyst på de mest snacksaliga och vi fick t o m till en vettig, om än lite kort, diskussion efteråt. Det kändes så bra! Men såg Skolverket det? Nähädå. Å andra sidan är det bra att de får se hur verkligheten ser ut, där de sitter och formulerar sina vackra strävande- och uppnåendemål som vi sedan förväntas leverera resultat på, trots stora klasser, slitna klassrum, icke-fungerande AV-utrustning, trasiga lampor i OH-apparaterna, en datasal på en skola med nästan 500 elever, kass ekonomi som inte medger studiebesök, besök från representanter från t ex olika religioner (utom Gideoniterna som kommer en gång om året och pratar gratis...) eller spännande inköp av lektionsmaterial, fast eller portabel IT-utrustning så vi kan streama filmer, jobba direkt mot källor på nätet i klassrummet osv osv...

Efter jobbet skyndade jag mig hem, drog på träningskläderna, åt en macka och powerwalkade till gymmet, där jag körde ett nautiluspass, och så powerwalkade jag hem igen. På gymmet träffade jag bl a min co-mentor som löste årskort. Det är flera från jobbet som tränar där - även om de inte verkar ha kommit igång än - och det är ju lite skoj; även om jag inte har någon träningskompis så känns det ändå lite socialt, på något vis.

Att powerwalka till gymmet är lugnt, att gymma likaså. Men det är rätt tufft när jag sedan drar på mig ryggsäcken och powerwalkar resten av sträckan, hem. Jag var rejält trött idag när jag kom hem och efter en dusch och lite matlagning har jag verkligen inte gjort många knop. Jo, jag har lagat lite enkel mat tills imorgon, så jag slipper funta på det då, och så har jag bokat tågbiljett till Hemsedal i slutet av oktober. Äntligen ska det bli av att åka upp och hälsa på 3/4 av mina barn. Jenny bor ju i Oslo, men jag stannar där och sover över natt på både dit- och hemvägen. Och så får jag en lördag-söndag att rå om Matilda och Lillmysen!

Det är jobbigt att jobba o träna; Trött är jag, minst sagt. Och ska jag orka med mina intensiva dagar måste jag sova på nätterna. Tänk att det skulle ta mig sådan tid att fatta det? *s* Träningen gör ju sitt till; jag får en enorm ork och energi av den - men också kvällströtthet och en helt underbar nattsömn!

Så... Inget kaffe ikväll. Bara längtan, en mjuk kudde, ett varmt täcke och Jonathan Safran Foer's Extremt högt & otroligt nära.












(Liljekonvaljlivets slutskede)

4 kommentarer:

Anonym sa...

underbar felskrivning du skrev idag!! :) vet du nån skola eller arbetsplats som har funDerande arbetsredskap?

tack så mycket för leendet, det var lite svårbett idag med leenden...

nu ska jag fortsätta läsa. och idag tänkte jag så på dig när jag gjorde Café Touba-koppar för att försöka distrahera tankarna. eller, det var när jag tänkte på om jag skulle göra lyktor eller nåt med indiska gudar. det skulle vara roligt att göra en mugg för morgonte- eller kaffe o ha på en indisk gudom o så skriva Tänk på din karma idag! :)

Anonym sa...

dina liljekonvaljer påminner om mina måbär, de jag inte visste var just måbär när jag pärlade dem.

du skrev fungerande nästa gång du nämnde era urusla villkor. det är fan skandal, liksom det vi är med om. man fattar inte varför inte det kan skötas bättre, effektivare, mänskovärdigare. det måste ju finnas resurser? vart tar de vägen?? eller är jag bara en kverulant nu?

dyermaker sa...

Haha... Skrev jag det? Måste kolla - men ska INTE ändra... Det kanske finns en mening med det? ;)
Härligt att ha fått ge dig ett gott skratt - sådana behövs!

En morgonkaffemugg med en indisk gudom (jag är väldigt förtjust i såvälm Lakshmi som Krishna) med en karmapåminnelse låter som en mugg jag skulle vilja ha; om den är svart! ;)
Och inte kverulerar du; det ÄR illa. Det som är allra mest frustrerande är att medlen FINNS men är fördelade i olika påsar och att vara flexibel är tydligen inte att tänka på...

*varm kram*

Anonym sa...

okej, jag ska köpa en svart mugg idag. om inte annat så kan jag se det som experiment. jag gillar pysselexperiment. lampan med Lamp Fall-minareten inte gubben- blev sketabra! :)

och jag skulle vilja prata mer skola med dig. tänker på mina ongar, som är högbegåvade men ändå inte fixar det (eller som andra inte klarar av kanske snarare).