fredag, augusti 03, 2007

... i vilken vår hjältinna företar en liten vallfärd













Kärleken tyckte en utflykt till IKEA var en bra idé eftersom himlen ändå bara grät (tack, Peps, för formuleringen). Vi gjorde oss ingen brådska utan startade dagen i lugn och ro med kaffe, lite slösurfande och musik. Kärleken har en gitarrperiod igen och spelar dagarna i ända. Me like! Och emellanåt drar jag på ljuvliga, underbara
Amy Winehouse (Lyssna t ex på I'm No Good...) och bara är lycklig!

Frampå tidiga eftermiddagen styrde vi så kosan mot Kalmar. På vägen svängde vi in i Nybro så att Kärleken kunde gå in på gamla Nonnes och byta till lite grövre strängar och innan vi körde ut till själva Kamprads Tempel slank vi in på Pressbyrån (den vid stationen) i Kalmar där han köpte sig lite smågodis och senaste numret av Classic Rock för att sedan kunna sitta i fiket utanför kassorna och läsa och mumsa medan jag exekverade min välplanerade kommandoräd.

Jag kan gå och strosa och kolla på grejer, men jag vet inte... det är något med färgerna i det nya utbudet på IKEA som inte riktigt funkar för mig. Jag känner mig föga inspirerad, faktiskt. Och så hade jag inte heller någon direkt strosarlust - jag hade ju plitat ner en lista och faktum är att jag höll mig till den ganska bra. Att jag högg fyra nya tekulor à 5 spänn, i förbifarten, när jag passerade köksavdelningen räknas knappast (de gamla är mörknade och fula och åker i soptunnan nu) liksom inte heller de snabbt hoprafsade värmeljusen med lavendeldoft som jag lät slinka ner i vagnen när jag passerade en annan avdelning. Och det där med en estetiskt tilltalande "avslutning" på en Billyhylla (typ mjukt rundad hörnhylla) hade jag ju lagt ner innan jag ens åkte hemifrån. Den finns ju inte.


















Däremot fanns handdukarna Brunkrissla av vilka jag köpte några i den mindre storleken att komplettera med.














Till Kärlekens - och föralldel även mina - tidningar, papper, block och annat samla-på-sig-gods införskaffades fyra rejäla förvaringsboxar vid namn Nostalgisk och lagerhyllan fick bli en rödlackerad av metall i stället för en trävit som jag ändå hade tänkt, och behövt, måla innan jag ställer ut den på balkongen.


















Detta är alltså hyllan Lerberg. Den ser kanske inte mycket ut för omvärlden, men den blir fin där jag har tänkt ha den. Monteringen ska jag ta itu med imorgon och då ska också det sista pysslet ske på balkongen.

Efter avslutat värv belönade vi oss med att knata lite i Kalmar och sedan äta middag på en grekisk restauang. Dvs namnet och inredningen, liksom personalen, var grekisk men menyn var mer obestämbar. Vi åt dock varsin god fläskfilé i en alldeles utmärkt rödvinssås och tänkte sedan ta kaffet hemma hos Kärlekens mamma, som ju bor i Kalmar. Tyvärr var hon inte hemma, så vi bestämde oss för att köra hem, och laga kaffe själva.

Och nu sitter vi här - ganska nöjda och belåtna. Alla grejer är uppackade och ljus tända och vi har druckit vårt kaffe med skummad mjölk. Frid råder. Och jag är lite småsömnig. Jag funderar på att se färdigt Midnight Cowboy som vi började titta på någon gång inatt, men somnade ifrån. Jag tycker det är en mycket bra film - lite mörkt humoristisk samtidigt som den är gripande.
















Att se på film när vi lagt oss är för övrigt en intresant företeelse; vi vet ju båda två att vi ofelbart somnar och ändå lägger vi ner en hel del tid och möda att välja rätt film. Men... det är så mysigt att krypa ner under täckena, fluffa upp kuddarna och ligga där nära och ha det varmt och gott. Och någon gång kanske vi faktiskt lyckas hålla oss vakna? (Sedan ska det ju i ärlighetens namn sägas att det inte alltid är sömnen som får oss att tappa fokus, förstås... ;-))

Det är nog lite sent för kaffe nu så jag ska gå och killa Kärleken lite i nacken istället...

Inga kommentarer: