onsdag, april 25, 2007

... i vilken vår hjältinna bara ÄR

Det är onsdagkväll. Klockan är drygt halvsju, solen skiner och termometern utanför vårt köksfönster visar 16 grader. Björkarnas musöron börjar bli för stora och gräsmattan är skönt grön. För en stund sedan var jag ute på en lugn eftermiddagspromenad med Lillmysen, som är på besök igen. Han har fått sjukskrivningen förlängd med minst tre veckor till och visst ser han lite trött och blek ut, men han är uppåt och glad och aptiten är det inte heller något fel på. ;-)

De ringde från mitt jobb tidigare idag. Det var rektorn själv som ringde; de sitter med planeringen inför nästa läsår och hon undrade hur jag skulle ställa mig till att få några av mina svenskalektioner utbytta mot inte religion (för det har de inte kunnat lösa, som det ser ut nu) men väl mot historia. Om jag vill? Är påven katolik? Skiter björnarna i skogen? Sover Dolly Parton på rygg? Tjoho!

Kärleken är alltså hemma igen. Och det är som att distansen i tid och rum fått oss att tänka, värdera, uppskatta... ännu mer. Och vår kärlek är starkare än någonsin, förtroendena djupare och samhörigheten och samstämmigheten ännu mer förtätade.

Annat positivt är att jag läser mer än någonsin, just nu! Camilla Läckberg (Stenhuggaren, Predikanten), Ian Rankin (När mörkret faller) , Tracy Chevalier (Flicka med pärlörhänge och Damen med enhörningen ), Peter Høeg (Den tysta flickan) och Paulo Coelho (Veronika bestämmer sig för att dö och Djävulen och fröken Prym) får stå för det skönlitterära och därutöver läser jag Tariq Ali's Bush i Babylon, Antony Beevor's Stalingrad och en bok om buddhism. Jag bara slukar och det är en absolut ljuvlig känsla!


















Och titta! Kärleken har bidragit till min "samling" med en skrattande Buddha! Visst är den fin?! Han köpte en till, men den for lite illa under bagagehanteringen vid hemresan och jag behöver ett riktigt bra superlim innan jag plåtar honom och lägger upp här.

Annat fint är mina nya röda (men inte ferrariröda) halsband som sköna vännen I tillverkat! Jag tänkte lagt upp bilder på dem här, men jag gör som så att jag länkar till hennes ljuvliga pärlblogg, istället! Så kan ni se allt annat vackert hon gör! http://parlbesatt.blogspot.com/

Jag har nyss bryggt en kanna kaffe. Pasión Colombia. Jag ska tina upp några kanelbullar och ta en fika tillsammans med Lillmysen. Och längta efter Kärleken som är på jobbet just nu.

Tjingeling!

Inga kommentarer: