söndag, december 31, 2006

... i vilken vår hjältinna agerar sjukängel

Det är inte alltid allt blir exakt som man har tänkt sig. Men det brukar ändå bli ganska bra. Kärleken och jag hade planerat att bara vara hemma, äta och dricka lite gott och ha det mysigt. Men när vi kom hem från Växjö igår, efter att ha traskat på stan i timtal, var han minst sagt hängig och det dröjde inte länge innan han började få feber också. Idag har han varit helt utslagen och bara legat och sovit. Jag har, efter bästa förmåga (jag är egentligen inget vidare som sjuksköterska), försökt pyssla om honom med kuddar och filtar och svartvinbärste med honung och vatten och juice och het soppa (vilket han inte orkat äta). Vid det här laget känner jag mig som Sibiriens ängel - eller kanske rentav som Florence Nightingale i all min självuppoffring...
















... även om just det där med "självuppoffring" kanske inte är så relevant. Jag gillar ju att pyssla och fiffa och moffa och särskilt med honom...

Lillmysen Linus har varit här ett par dagar, med sin Simone, och det kändes gott att få rå om honom. Som jag misstänkte ville han inte alls ha julmat, utan lasagne, så jag lagade till en värstingvariant och sedan hade han och Kärleken lasagneätartävling medan jag och Simone fascinerat tittade på. Kärleken vann...

















Och det både värmde och kylde när Linus sa att "det är så skönt att komma hem några dagar, mamma" och sedan förtydligade med att han känner sig betydligt mer hemma här (där han aldrig bott...) än hos sin pappa... Han kommer hit snart igen och jag längtar redan!

Igår var vi alltså i Växjö. Kärleken skulle känna lite på en ny älskarinna in spe, en Les Paul Standard Faded '60 - Honey Burst...















... och jag bara
älska
r instrumentbutiker så jag protesterade föga. Jag kan driva runt och smeka pianotangenter och dregla över läckra gitarrer hur länge som helst... Om jag bara kunde några ackord hade jag lätt köpt mig en snygging att plinka på...

Men vi var inte bara inne i stadens gitarrhålor utan bedrev också lite annan shopping. Mest jag, dårå. På Skivan & Boken köpte jag dels en bok om Led Zeppelin; Hammer of the Gods och dels en inofficiell WhitesnakeDVD (Live... In The Heart Of The City) med ett par kanonkonserter på. Kärleken övertalade mig att köpa en riktig vinterjacka också, så det gjorde jag. Dunfodrad och allt - så nu får det gärna bli lite kallt, i alla fall. Till min lycka upptäckte jag att Lagerhaus öppnat i centrala Växjö,
så det fick bli en småplockstur dit också och sedan åkte vi ut till Siba så jag fick köpt min mycket efterlängtade mp3-spelare - en Sony Walkman NW-E003black 1 GB. Så här ser den ut:









Egentligen är det otroligt;
den väger 25 gram och har kapacitet för bortåt 45 CD's... Så ni kan ju gissa vad jag pysslat med mellan mina sjukängelsutbrott, idag... ;)

Och så har jag ägnat mig åt en smula nätshopping... (Ja, jag firar min lägenhetsförsäljning! :-)).
Så här ser dagens beställning ut:
Musik:
Opeth - Lamentations (DVD)
The Band - The Last Waltz - Special Edition (DVD)
Depeche Mode - Touring The Angel - Live In Milan (2DVD+1CD)
Krister Linder - Songs From The Silent Years

Jimi Hendrix - Blue Wild Angels
Jimi Hendrix - Experience Hendrix
Jimi Hendrix - Electric Ladyland
Jimi Hendrix - A Film About Jimi Hendrix (Special Edition 2-disc DVD)
The Syd Barret Story (10 spänn är inte mycket att bråka om)
Townes van Zandt - Legend 1969-78 (2-CD)

Övrigt:
Korpen Flyger
Pang i Bygget - Disc 1 (avsnitt 1-6)
Pang i Bygget - Disc 2 (avsnitt 7-12)

Nu är det bara en knapp halvtimme kvar av det här året. Det har varit ett helt otroligt händelserikt år. När det började befann jag mig i en haltande och tämligen osund relation, studerade, städade på kvällarna, skrev frenetiskt det allra sista på min uppsats och var en smula orolig för framtiden - både för min egen och för barnens del.

Nu är jag KÄR och lever tillsammans med mannen jag älskar, mina två "små" barn klarar sig fint (bägge har jobb och ett liv de trivs rätt bra med) liksom de två "stora", jag har en fast heltidsanställning, har sålt min bostadsrätt med såpass vinst att jag kan starta det nya året skuldfri (bajbaj CSN) och bor - och trivs! - i en ny mysig bostad, på andra sidan Sverige.

Och mellan dessa två ytterligheter ligger 364 händelserika dagar av med- och motgång, av Kärlek i dess olika yttringar, av varm Vänskap, av musik och andra sköna upplevelser. Jag har t o m hunnit leka vegetarian. Jag ser fram emot 2007 med spänd förväntan och hopp om ännu mer trivsamheter!

Ute har otåliga människor redan börjat brassa på med fyrverkerier och här inne sover Kärleken så gott, i den sköna LC4:an...












Så... Godnatt Sverige, varän du befinner dig. Och ett Varmt, Gott Nytt År till Er alla!

Inga kommentarer: