söndag, november 05, 2006

... i vilken vår hjältinna funnit Hälsans stig

Vilken UNDERBAR dag,va´!? Solen lyser från nästan klarblå himmel och temperaturen håller sig runt nollan. Kärleken och jag har haft en välförtjänt sovmorgon och efter en ljuvligt slö frukost tog vi på oss jackor och vantar och solglajjer och gick Hälsans stig.

Häromdagen lyckades jag lokalisera "Hälsans stig" och provgick den. 5 km lång är den. Eller kort; det beror på hur man väljer att se det. Jag tyckte den var lite väl kort, så i fredags förlängde jag den med "Kryssebodarundan", en liten trevlig promenadrunda som kanske är 3-3½ km (ska mäta med bilen, vid tillfälle) och nu har jag en lagom runda som tar en timme att gå och som givetvis ska joggingtestas också. "Hälsans stig" finns på många orter i landet (längden på rundan varierar) och här finns mer info: http://www.hjart-lung.se/halsansstig/slingor.asp?Action=Alla

Gårdagens festligheter avlöpte lugnt och fint med en skön blandning av vänner, musik, alkohol, god mat och allmänna trevligheter. Först ut (in...) var Kärlekens mamma med karl, hans syster med karl och ett par av hans barn. Vi åt en härlig italiensk gryta som vi lagat med gemensamma krafter; jag rörde i grytan och han spelade en blues. Mycket lyckad kombination!



















(Matlagning!)

På kvällskanten var det fest för ett gäng kompisar. Inte riktigt alla inbjudna kunde dyka upp och det visade sig vara ganska lyckosamt, eftersom det blev lite mer avslappnat och inte fullt så trångt och bökigt som vi hade fruktat. Kärleken gillar inte uppmärksamhet i form av tal, sånger och prickasenter och det blev inte så mycket sådant, heller. Visst fick han presenter och blommor och visst sjöngs det men det blev inte alls jobbigt. Mestadels lyssnades det på massa musik, snackades musik och gamla minnen (och nya) och dracks öl. Klart godkänt, tycker jag. Kvällens överraskning var väl när jag skulle ut i köket för att hämta något och två av mina mentorselever stod i hallen... Det visade sig att en av de inbjudna är mamma till den ene av dem. Sköna ungar som jag gillar. Hoppas jag såg hyfsat städad ut... ;-)

Nu ska vi strax uppväga vår hälsosamma söndagspromenad med hämtning av pizza och film och sedan blir det soffliv för hela slanten. Såvida vi inte rentav kollar dvd i sängen... Men då lär ingen av oss hålla sig vaken länge nog för att fatta vad filmen handlar om. Och är det bara jag eller är nyhetsutbudet på hyrfilmsfronten klent just nu? :-(

Inga kommentarer: