måndag, oktober 30, 2006

... i vilken vår hjältinna känner sig en smula pysslig

När jag vaknade i morse (i höjd med att Kärleken pussades gomorron och sedan gick till jobbet) var det mörkt och kallt ute. Frosten låg vit på taken och Kärleken fick skrapa bilrutorna innan han kunde köra iväg. För ett ögonblick tyckte jag synd om honom och sedan rullade jag in mig i duntäcket och somnade om en liten stund. ;-)

Idag börjar höstlovet. Men bara för eleverna. Vi lärare har tre kompetensutvecklingsdagar att se fram emot. Eller... tja... en av dessa är nu avverkad. Pedagogikprofessorn Mats Ekholm föreläste på förmiddagen, och för en gångs skull var det en intressant förmiddag. I sådana här sammanhang brukar det inte vara det, tycker jag. Eftermiddagen ägnades åt kortare seminarier och det var generösa avbrott för fika och lunch. Till eftermiddagskaffet fick vi t o m lite livemusik av kommunens musiklärare. Rena finlandsbåtsstämningen. Minus gunget. Och spriten. Men på torsdag och fredag ska jag vara ledig. Eller... ledig och ledig... En mig synnerligen närstående Kärlek fyller jämnt i helgen och det kommer att bli en viss baluns, både lite finmiddag för närmaste familjen och lite artyparty för de 15-18 närmaste kompisarna. Så det ska planeras käk och handlas och fiffas och moffas. Men jag tycker ju sådant är roligt och är rätt van att organisera events så det är lugnt. Dock vet man aldrig om jag i ett kritiskt ögonblick lyckas tappa något eller glömma bort något i ugnen. Jag får återkomma med rapport i detta.

Den s k "stormen" kom av sig rejält här. Det var lite småblåsigt i fredags, men det blev ändå en skön promenad i väntan på att Lillmysen och hans tjej skulle komma och hälsa på. Egentligen hade vi inte alls tänkt promenera utan ÄNTLIGEN få upp mitt CDställ. Men det visade sig att väggen i vardagsrummet är synnerligen borresistent och vi måste hyra/låna en slagborr... Finns det sådana till uthyrning i Emmaboda? Svar: nej. Så Kärleken ska fråga på jobbet och plan B är annars att jag frågar vår attans trevlige slöjdlärare omutifall att han kanske har en att låna ut, nu när det inte pågår någon undervisning. För UPP ska skiten och det innan helgen! Basta!

Det blev f ö promenader även i lördags och söndags. Skönt för kropp och själ! När vi var på IKEA förra söndagen kikade jag runt efter lite najsiga julgrejer. Det är visserligen nästan två månader kvar, men man måste passa på när man är i stan, ju. Fast de hade verkligen inget intressant. Inte än, åtminstone. Men det fick ändå den effekten att jag plötsligt blev svårt pysselsugen. Jag förstår det inte riktigt, eftersom jag varken firar särskilt mycket jul eller brukar pyssla och pynta. Kanske är det för att Kärleken aviserat att hans barn nog blir jätteledsna om vi inte har en gran och jag därvidlag upplever en viss stress eftersom jag inte kan klä en gran och inte heller har några grejer att göra det med, ens om jag visste hur man gör... Alltså... jag har sett granar. Ja, t o m närstuderat dem. Men aldrig funderat på hur jag skulle vilja att en egen ska se ut. Utom att jag inte vill att den ska vara sådär röd och grön. Jag tror att blått och silver vore ganska vackert. Och... öhm.. kanske... änglar? Hmm... Jag får bara en känsla av att ska jag få det som jag vill ha det måste jag knåpa ihop prylarna själv. Jag har letat lite på nätet (jag skulle vilja hitta den ultimata julpyntsnätshopen!) utan några imponerande resultat. Närmast hittills är Panduro och då får jag klippa och klistra något alldeles hejdlöst. Vilket iofs kan vara roligt, ju... Jag har lovat Kärleken att en gran är helt okej men att jag drar gränsen vid byte av gardiner. Jag pyntar gärna, och bakar lussebullar och lagar käk. Men jag byter inte gardiner. Och jag bakar inte pepparkakor. Lägger in sill gör jag inte heller. Pepparkaksbagarna och sillinläggarna ska ju leva de också, och dessutom gör de det de gör så oändligt mycket bättre än jag.

Nåväl. Detta om detta. Nu ska jag dra mig tillbaka från datorn, ta mig en mugg Blue Java, lägga mig i soffan med kudde och filt och längta lite efter Kärleken som är hos sina barn. See ya!

Inga kommentarer: