torsdag, februari 15, 2007

... i vilken vår hjältinna är detaljerad








Trött, trött, trött. Det blev sent igår. Och så upp tidigt idag. Lång dag på jobbet, som avrundades med en 2-timmars ämneskonferens tillsammans med engelsklärare från låg- och mellanstadium. Knäckfrågan - kring vilken vi tassade som katten runt den berömda heta gröten - var hur vi kan samarbeta och på ett mycket tidigare stadium fånga upp de elever som får stora bekymmer när de kommer till högstadiet. Det var såpass illa att inte mindre än 25% av alla åttondeklassarna inte klarade målen för Godkänt i engelska, när de till jul skulle ha sina första terminsbetyg. Det är knappast något som plötsligen händer på högstadiet, utan "felet"kan nog stå att finna betydligt tidigare än så. Det behöver ju inte ens innebära att det görs några fel utan att det skulle göras en bättre koll och sättas in extraresurser mycket tidigare än vad som nu görs.

Jag hade sådana ambitioner när jag gick hemåt i skymningen och med Sweet's Teenage Rampage i lurarna. Ikväll skulle jag baka bröd och dammsuga och skriva rent en sak och ringa alla barnen. Joråsåattehh... Jag ringde i alla fall till Lillmysen. Det är väl ungefär vad jag har uträttat... Jo - jag har kopierat en CD åt en arbetskompis också. Carla Bruni. "Gillar du fransk musik?", undrade kollegan, som f ö är väldigt rar och trevlig och dessutom varit Kärlekens tyskafröken... Vad svarar man på sådant? "Gillar du engelsk musik?" Hmm...

Och så ringde en arg mamma. Hennes dotter är min mentorselev och dessutom har jag fått ansvaret för att ge henne extra stöd i engelska under resten av terminen men det var inte det saken gällde. Saken gällde en incident som inträffade i skolan idag. Såg ni TV4 i morse? De unga, arga tjejerna från en skola i Borås, som fått nog av [sexuella] trakasserier?

Sådant händer överallt. Så även i Emmaboda. Idag hade ett par killar i nian tafsat på och smekt ett par tjejer och samtidigt filmat det med sina mobiltelefoner. Tjejerna var skitarga och inte blev det bättre av att killarna bara flinade och sa att de skulle visa filmen för sina polare när de ska ha filmkväll nästa gång... Jag fick tag i killarna i cafeterian och läste lusen av dem rakt upp och ner inför deras kompisar. Först var de kaxiga och flinade upp sig, men det blev lite annat ljud i skällan när jag talade om för dem att om inte tjejerna anmäler dem så är det skolans förbannade plikt att göra det och att om inte skolledningen gör det så kan jag göra det själv. Dessutom har de (Igen! Detta är ju inte första gången de är inblandade i liknande saker) samtal hem att vänta och om de så mycket som andas i riktning mot någon tjej som inte vill det så blir det EVK på studs!

Det mamman ville prata om var just detta, hur ledsen och förbannad dottern var och så ville hon bara försäkra sig om att vi inte ser genom fingrarna med detta. Jag kunde lugna henne och berätta att jag ska ha ett samtal imorgon med killarnas mentor och att detta - liksom deras andra påhitt - rapporteras. Dessutom - vilket inte är minst viktigt - så finns både jag och min co-mentor till hands för tjejerna när de kommer till skolan imorgon. De ska inte behöva möta puckona ensamma...

Hmm... Som det kan bli. När jag satte rubriken på bloggen tänkte jag mest att jag skulle lägga upp några bilder på små detaljer från vårt hem. Fotona som jag lekte med igårkväll ligger överst i bloggen och här kommer några andra bilder:














(Grekisk-ortodox nattvardstavla, köpt i Aten)














(En skinande buddha vakar över vår nattsömn)


















(St. Jimi...)




















(Detalj a
v den libanesiska vattenpipan)




















(En liten etrusk?)




















(En gång var den till salu - violan)


Nu ska jag plocka undan lite och sedan är det dags att laga te och fixa ett par mackor tills Kärleken kommer hem från jobbet. När han jobbar sen vecka är torsdagen veckans sista arbetsdag, för hans del, så då brukar det bli uppsittande och mys. Jag har ju så kort dag på fredagarna att jag alltid orkar upp och iväg. När jag kommer hem vid elva brukar han ha fixat frukost.

1 kommentar:

Anonym sa...

TE???? inte en kopp av något namngivet kaffe??? du chockar mig. hur ska du kunna ta del av mitt liv undrar jag.. om du nu hinner o vill..?

du kan läsa här: http://www.hypodea.com/ ibland blir det väldigt snarlikt det som skrivs på bappelsinen, ibland inte. men där slipper du iaf logga in o vara medlem. du är den enda jag berättat det för. for what it's worth...

jag har förresten inga bilder på min religiösa kitsch, du får pallra dig hit o titta! kram!