måndag, september 18, 2006

... i vilken vår hjältinna bloggar för sista gången

... innan flytten, alltså. SÅ lätt slipper ni inte mig...

Helgen har varit helt underbar! Sol och värme hjälpte till att göra den till en minisemester för oss båda. I torsdags tog vi en promenad längs ån... Doktorspromenaden/Laxpromenaden. Vardagsmat för mig men Kärleken tyckte det var så vackert. Han tyckte iofs att musikaffären i backen vid Grand var fin också... ;-) Och de har ju faktiskt både en massa fina instrument och kunnig personal.

Och i fredags tog vi bilen en liten sväng för att Kärleken skulle få se lite av omgivningarna och sedan avrundade vi utflykten vid "båtakåsen" vid norra änden av Bobergs naturreservat. Vi parkerade bilen uppe på Grusmalenvägen (där jag tillbringat alla mina sommarfalkenbergarsomrar) och gick den lilla stigen ner mot havet. Utsikten som öppnar sig när man kommer ut ur dungen slår aldrig fel - ljuvlig är den! Sedan gick vi ut till de små båthusen och la oss i gräset med kaffe och kanelbullar och blev liggande i solgasset i timtal. Pratet gled lugnt över djupt och grunt, högt och lågt. Innan vi åkte hem för att laga lasagne och träffa Linus efter hans jobbvecka i Göteborg åkte vi till stans andra riktiga musikbutik. Bra utbud där också - och Kärleken blev svårt sugen på en misshandlad Gibson som jag misstänker han skulle vilja ta hem och pyssla om och fixa till ungefär som jag kan ta hem ledsna kattungar och tonårsbarn...

I lördags gick vi en sväng på stan och så fikade vi kaffe och underbar SIA-glass på Stålboms Café. Ännu ett av de där farvälen, för min del. I perioder har det varit som mitt andra hem; där har jag fikat, skvallrat, sökt ensamhet och pluggat i lugn och ro alltmedan jag njutit deras dubbla cappucino. Men ATTANS att jag glömt kameran hemma. Dämdämdäm.

Så skulle vi ju ut till stugan, förstås. På vägen dit passerar man den gamla dansrotundan Cortina och ett stopp, och lite fotografering, var ju ett måste. Den påläste vet ju redan att den 16 juli 1976 gjorde AC/DC sin allra första sverigespelning där (bortsett från spelningarna i Storbritannien var det deras första spelning utanför Australien, öht...), mellan dansbandet Jigs två set, och mtp Kärlekens intresse var detta att stå på historisk mark! Det blir ju inte mindre kul när allt är intakt från den tiden (och ännu tidigare). Samma scen, samma tak, samma små kaffe- och tombolabodar osv...














Stugan låg där och bara var MYSIG i solglittret. Vi delade upp de obligatoriska uppgifterna oss emellan utan större åthävor. Kärleken öste ur båten (ifall vi ville fiska från den senare)...
































... och jag fixade fikat. Att fixa fika vid stugan innebär att man också klyver upp ved och ser till att få rejäl fart på elden så det är inte fullt så vekt som det kan låta. ;-)
Sedan hade vi det bara så GOTT. Fikade... pratade... gosade... grillade... fnissade och skrattade... drack en smula Bowmore... och var bara tysta på det där väldigt avslappnade, bekväma viset som man bara kan vara med människor man tycker väldigt mycket om och trivs väldigt bra med.


















Allt sunt friluftsliv (?) gjorde oss dödens trötta och vi törnade in före tio. Att få somna därute i tystnaden och kolmörkret är en gåva. Fast man ligger inne i den timrade stugan hörs klucket av de små vågorna mot båten och sjökanten så tydligt som om man stod därute. Utanför rutan är det becksvart och stjärnorna syns så klart, så som man aldrig kan se dem i stan där allt ljus stör. Att kura ihop sig tillsammans under täcket och lyssna till varandras andetag - vilken skön känsla...

När man somnar sådär tidigt vaknar man ganska tidigt också. Mulet var det och vi kände för att åka tillbaka till civilsationen igen. Vid tiotiden var vi redan tillbaka i stan och åt en långsam frukost hemma, med färska frallor från Stålboms och nybryggt Pasión Colombia. Efter frukosten tittade en tveksam sol fram igen och vi tog en skön långpromenad på Skrea Strand.














Solglajjer hade varit välbehövligt, kanske?

Och nu är det måndag igen. Kärleken har åkt hem och jag har två dagar på mig att avsluta här. På onsdag kommer flyttfirman och hämtar mitt pick och pack och innan dess måste vi rådda med Linus pinaler. Johanna får hjälp av Jenny med sina grejer. En runda till tippen måste det också bli, med en trasig gästsäng och lite andra prylar som är bortom all räddning. Och Kim (stödsonen) ska få bli vid ett par grejer också. Onsdag eftermiddag städar jag och på torsdag morron åker jag till Emmaboda. Hem.

Strax ska jag gå ner och spöa skiten ur min mäklare. Eller.. njäh.. men.. jag ska tala om vad jag anser om hur han sköter sitt jobb... *muttrar*

Men först ska jag dricka lite mer Pasión Colombia och ringa Kärleken...

PS. Johanna ger Kärleken MVG. "Han är bara SÅ go', mamma. Jag förstår att du är jättekär i honom!" Linus säger: "Schysst kille. Synd att han redan skulle åka hem. Jag kommer och hälsar på er så snart jag kan!". Matilda säger [till Kärleken i telefon]: "HEJ PAPPA!!!" (Ingen av dem har träffat honom tidigare och det var nära att det inte blev av nu heller för Johannas del, men så dök han ju upp redan i torsdags, innan hon stack till Gbg med en kompis.)

Inga kommentarer: