måndag, juli 16, 2007

... i vilken vår hjältinna går på konditori

Just det. Inte "café" utan "konditori". Konditori Fenix, Emmabodas stolthet. Och det med all rätt. Nostalgiskt som få fikaställen, med en 50/60- och en 70-talsavdelning. Idag var det inte läge att plåta en massa av inredningen, men det ska jag göra vid tillfälle. I stringhyllan i den äldre avdelningen fann jag dock något häromdagen - när vi var och fikade tillsammans med Lillmysen - som fångade mitt omedelbara intresse; min gamla läsebok från första klass.



















Alltså inte min läsebok, men en likadan! Den med Li och Lo och en vers som jag fortfarande kommer ihåg. Åtminstone tre rader av fyra och det är fantamej inte illa efter 40 år:

Ditt och Datt på månen satt (Här trodde jag det skulle vara Månen lyser, det är natt...)
Ut på vägen går en katt
Bubbel babbel får han höra
så det värker i hans öra

Lillmysen knäckte sig totalt när jag först reciterade versen och sedan hittade den i läseboken, som vi tog med till fikabordet, i 70-talsavdelningen. Vi sitter oftast där, för där finns sköna Klippansoffor att sjunka ner i och sitta länge i.

Men idag sken solen och jag hade en efter-jobbet-dejt med Kärleken där. Han går in och jobbar ett par dagar den här veckan eftersom Thailandsresan slök en del av hans semesterdagar. Och givetvis var vädret alltså helt underbart! Själv vaknade jag tidigt i morse och hade hunnit med både disk och dammsugning och nätande och solande på balkongen när jag tog med mig kameran och gick en runda runt sjön innan det var dags att ses på Fenix. Vi tog vårt fika (jag tog en sund grovmacka med skinka, till kaffet) och satte oss ute på verandan. Än så länge är där getingfritt och plommonträden (som senare i sommar kommer att dra dit alla de där getingarna) ger skön skugga.












Efter en liten stund kom Kärlekens kompisar S och H och det blev en massa musik[er]snack. S var på Metallica i torsdags och var eld och lågor och sådant går bara inte an. Komma här och vara glad och entusiastisk, va'? Va?? Pffft...

Medan de gafflade bläddrade jag i läseboken och tänkte på en tid när uttrycket "politiskt korrekt" inte ens var uppfunnet. Låt mig illustrera:

Så här såg det ut när man skulle lära sig bokstaven G:












G som i gris och så skulle man såklart hitta fler g-ord i bilden under.

Så här såg det ut när man skulle lära sig bokstaven K:













Inga konstigheter, eller hur? K som i ko, och så hitta fler k-ord på sidan. Plättlätt.

Och såhär såg det alltså ut när vi skulle lära oss bokstaven N:












Ja, det var tider det. Skulle nog knappast tillåtas i en skolklass idag. Troligen inte heller boken om Lille Svarte Sambo som vi också läste...

Vi satt och begrundade detta faktum en stund innan vi så småningom bröt upp för att fortsätta eftermiddagen. Kärleken och jag åkte bort till Miljöstationen för att se om det möjligen kunde finnas en gammal cykel att köpa, till honom. Men de tre cyklar som var värda namnet var redan paxade. Tror vi får ta ett svep på Blocket när vi kommer hem från BH-festivalen. Här finns så många fina små vägar att cykla på, skogar att genomkorsa och sjöar att runda!

Ikväll har vi mestadels bara softat, tvättat lite (ska strax hämta upp tvätten) och ätit en god, men smal, middag bestående av varsin marinerad köttbit, en stor sallad (ruccola, gurka, tomater, paprika, blekselleri, champinjoner och fint hackad rödlök med en vinägrett på balsamvinäger, olivolja, salt och svartpeppar) och basmatiris. Nu dricker jag kaffe som Kärleken bryggt och snart ska vi gosa ihop oss i soffan och se någon bra film, tänkte vi.

Packningen lyser med sin frånvaro, än så länge. Men det kommer en dag imorgon, också...

Inga kommentarer: